Berlingske Business

Dansk erhvervslivs grønne spydspidser jubler ved udsigten til klimaaftale

COP21
Foto:

Danske virksomheder er optimistiske over for den klimaaftale, der meldes lige på trapperne. En global aftale vil nemlig skubbe energivenlige virksomheder fremad, men frygten for endnu en klimafiasko lurer.

Kampen om det grønne guld spidser til i Paris.

Og det er ikke uden spænding for flere af Danmarks største virksomheder, som lige nu krydser fingre for, at verdens statsledere snart lander en historisk klimaaftale ved COP21. Både fordi at en sådan aftale vil være godt for miljøet - men ikke mindst fordi, at ny aftale kan booste dansk økonomi med milliarder af kroner.

09BUSKEYSTONE-XL-PIPELINE.jpg

Fristen for at vedtage en ny klimaaftale blev fredag udskudt med et døgn af det franske formandskab, og selvom den nu tidligst falder på plads lørdag formiddag, jubler de danske virksomheder allerede over udsigten til en aftale.

»Vi er optimistiske. De fleste store nationer er ret afklarede om deres planer og rolle og har fremlagt fornuftige CO2 ambitioner inden for rammerne af det politisk mulige. Det betyder, at landene har solide køreplaner for, hvad der skal ske efter Paris, både hvad angår energieffektivitet og vedvarende energi. Planer vi kan bruge i en dialog med landene selv. I en stor del af planerne spiller energieffektivitet og for eksempel fjernvarme en pæn rolle, og det er positivt,« siger Fleming Voetman, chef for bæredygtighed i Danfoss.

»Det vil booste mange«

Også hos Grundfos tegner der sig en helt anden optimisme end ved COP15 i København, hvor landene ikke kunne blive enige om en bindende aftale.

Venstres gruppemøde

»Det, at verden sætter sig sammen, og udarbejder en klimaaftale, der på en eller anden måde er bindende, er der stadigvæk en forventning om vil ske.
Min optimisme ligger i, at man har forhandlet så meget, at man går ud og ind af forhandlingslokalet. Lige meget om jeg hører en kenyaner, dansker eller tysker, er man meget imponeret over, at det franske formandskab har evnet at holde sammen på tingene,« siger kommunikationsdirektør i Grundfos, Kim Nøhr Skibsted, der i øjeblikket er i Paris for at følge forhandlingerne på tætteste hold.

»Det er klart, at hvis vi kan få en global opmærksomhed og en fælles forpligtelse, vil det være godt for sådan nogen som os, der er optaget af energieffektive produkter, som kan være med til at nedbringe CO2-udslippet. Det vil booste mange nationers markeder for energiprodukter, og der har vi den fordel, at vi har været i markedet i ganske mange år,« lyder det fra Kim Nøhr Skibsted, der er i Paris på pumpernes verden, da pumper i dag står for cirka 10 pct. af verdens elforbrug.

Vinden blæser i den rette retning

Alene sidste år blev der eksporteret grøn energiteknologi for 43,6 milliarder kroner svarende til en stigning på 15,4 pct. i forhold til 2013, viser en analyse fra Dansk Industri. Til sammenligning steg Danmarks totale vareeksport blot med 0,6 pct. i samme periode.

aaa

Morten Dyrholm, chef for Public Affairs i Vestas, mener ikke overraskende, at det fremtidige potentiale i grøn energi er endnu større. Han bekræfter, at en ny klimaaftale »selvfølgelig vil have en positiv indflydelse på den lange bane« for vindmøllefabrikken.

»Mulighederne er fra vores synspunkt rigtig mange. Dette skyldes primært de enkelte landes individuelle klimaplaner, hvor bæredygtig energi spiller en stor rolle og som derfor giver et skub til branchen som helhed. Dette giver en stabilitet på lang sigt, hvilket er vigtigt i energibranchen. Derudover er der en signalværdi i, hvis det lykkes at lave en aftale, da det vil fastholde bæredygtig energi på toppen af dagsordenen,« siger Morten Dyrholm.

Frygt for klimafiasko

Ifølge det internationale klimaforandringspanel, IPCC, stod byer for 32 pct. af det globale energiforbrug i 2010 og 19 pct. af de samlede udledte drivhusgasser. Under COP21 glæder Susanne Kuehn, der er Public Affairs-ansvarlig for Rockwool A/S, sig derfor over, at verdens førende byer, C40, har taget aktivt ansvar.

»Det er en spændende udvikling, at byerne nu aktivt går ind og siger, at de har et ansvar. Når en by som New York siger, at de vil være CO2-neutrale i 2050, er det revolutionerende at forestille sig, at New York kan gøre det, og når flere byer tager det alvorligt, tror jeg for alvor, at det begynder at rykke,« siger hun.

Tegning: Bob Katzenelson

Til trods for at de danske virksomheder overordnet set er optimistiske, er der generelt en bagvedliggende frygt for, at dette års klimatopmøde ligesom flere af de foregående kan ende ud i en fuser.

»Hvis man ser på COP21 som helhed, er det vores opfattelse, at der nærmest kun har været positive nyheder omkring konferencen, men der er som bekendt ikke nogen aftale på plads endnu, og risikoen for at al den positive omtale ender som underordnede mellemregninger i et negativt resultat eksisterer derfor stadig,« lyder det fra Vestas' Morten Dyrholm.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen