Berlingske Business
11:00Nationalbanken: Digitale centralbankpenge giver ikke bedre betalingsløsninger

Bruxelles offentliggør 15 års enorme klimaomvæltninger for Danmark

20BUSPix-elbil-202743.jpg
EU-landene skal barbere kraftigt i deres CO2-udledning. Det kommer især til at ramme transport- og boligsektoren samt landbruget herhjemme. Men selv hvis alle danskere skiftede deres 1,6 mio. benzinbiler ud med elbiler, ville det ikke engang være nok til at opfylde de kommende krav. Arkivfoto: Keld Navntoft

Alt fra bilafgifter og energirenoveringer til landbrugsproduktion skal måske gentænkes, når EU-Kommissionen offentliggør, hvor meget drivhusgasudledning Danmark skal skære væk.

Onsdag ved middagstid offentliggør EU-Kommissionen et tocifret tal, der formentlig får 10 til 11-cifret indflydelse på dansk økonomi de næste 15 år. Tallet omhandler, hvor meget drivhusgasudledning en stor del af det danske samfund skal skære frem mod 2030, og de to cifre spås at få vidtrækkende konsekvenser for landbruget, boligsektoren og transportsektoren – populært kaldet bønder, boliger og biler.

Helt konkret offentliggør EU-Kommis­sionen sit udspil til, hvor stor CO2-nedskæring der skal komme fra de såkaldte »ikke-kvotebelagte sektorer«, hvilket i Danmarks tilfælde mest omfatter de tre tidligere nævnte b’er. Byrderne fordeles således, at de rigeste lande skal reducere mest. Derfor forventes det, at Danmark får et krav på 35-40 pct.

19BUSDENMARK-INAUGURATION-W.jpg

Udfordringen for Danmark er, at kommissionen ikke tager hensyn til, hvor store energisparetiltag de enkelte lande allerede har lavet. Det betyder, at der reduktionsmæssigt skal skæres en stor skive af en meget lille kage i Danmarks tilfælde, mens der skal skæres en lille skive af en meget stor kage hos andre, særligt østeuropæiske, EU-lande.

Specielt hos landbruget er man bekymret, for her har man allerede opnået pæne reduktioner af CO2-udledningen og høstet de lave frugter, og interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer vurderer, at det vil koste 25 pct. af den danske mælkeproduktion, 50 pct. af okseproduktionen og 14 pct. af svineproduktionen, hvis man skal leve op til de forventede krav fra EU-Kommissionen.

»Vi venter udspillet med stor bekymring, gru og spænding. Vi har præsteret på klimafronten i mange år, og vi er sådan set duksen i klassen. Vi mener ikke, at det kan være meningen, at EU vil straffe duksen, for det kan resultere i, at produktion rykker til et af de andre lande i unionen,« siger viceformand i Landbrug & Fødevarer, Lars Hvidtfeldt.

Landmændene er i historisk udskillelsesløb Et såret landbrug

Løft i flok

Når Danmark i morgen får sit reduktionsmål, vil landbrugets reduktionskrav ikke være udspecificeret. Regeringen kan med andre ord selv beslutte sig for en fordeling mellem de forskellige sektorer, og da der er en bred erkendelse af, at landbruget får det svært, vil det formentlig være transport- og boligsektoren, der skal løfte det største læs. Og læsset er tungt.

Beregninger, som Dansk Energi har lavet, viser, at end ikke en udskiftning af samtlige 1,6 mio. benzinbiler til elbiler vil kunne løfte det samlede krav til Danmarks reduktion. Det vil kun udgøre ca. to tredjedele af reduktionen.

Hos FDM, der repræsenterer danske bilejere, er man indstillet på, at bilerne skal tage sin del af reduktionen, og det ser man helst gjort gennem en bred afgiftsomlægning i stedet for – som tidligere – et entydigt sats på elbiler.

»Hvis politikerne har modet til at tage os væk fra den værdibaserede afgift på biler og over på en teknologibaseret afgift, hvor bilens miljø- og klimapåvirkning bestemmer afgifter, kunne man gøre rigtigt meget,« siger afdelingschef hos FDM Torben Lund Kudsk.

»Vi håber, at det, der kommer fra EU nu, skaber en brændende platform for, at vi kan få ændret bilafgifterne, så de fremmer i stedet for at hæmme de mest miljøvenlige køretøjer.«

biler

Hos boligejerne er man også klar til at tage sin del af læsset, fortæller formand for Parcelhusejernes Landsforening, Allan Malskær, der dog håber på en vis politisk støtte.

»Hvis samfundet forventer, at noget skal gøres, må man gå ind og se, hvor man kan motivere folk til at gøre det. Derfor har vi talt meget for, at man gør som i Sverige, hvor man kan få store energisparefradrag. Det kunne man indføre i Danmark for at skabe motivation,« siger han.

Forhandlinger venter

Efter EU-Kommissionen i morgen har leveret sine reduktionstal, venter to års forhandlinger om den konkrete udformning. I den forbindelse håber energi-, forsynings-, og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, at Danmark kan forhandle nogle såkaldte fleksibilitetsmekanismer ind, så reduktionskravet kan nedsættes. Det er dog formentlig kun muligt at gøre med en éncifret procentsats, og disse mekanismer, hvor man blandt andet vil købe CO2-kvoter, skal finansieres et sted fra, hvilket meget vel kan blive over skatten.

GERMANY-ENVIRONMENT/

Mekanismerne bør dog være sidste udvej, mener vicedirektør i Dansk Energi, Anders Stouge.

»Fleksibilitetsmekanismerne giver kun midlertidige reduktioner, for når du har brugt kvoten, gælder den ikke mere. Vores budskab er: Start med at se på, hvad vi kan få af varige reduktioner gennem elektrificering af transport og opvarmning, kig derefter på landbruget, og se så derefter på, hvad der skal til af fleksibilitetsmekanismer,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen