Berlingske Business
08:33Nordea sænker konkurrents kursmål

Ane Uggla om Maersk Oil-salget: En meget svær beslutning

Mærsk leverer halvårsregnsskab klokken 08. onsdag morgen Gener
Foto:

Overhovedet i Mc-Kinney Møller-familien, Ane Mærsk McKinney Uggla, kalder det en svær men rigtig beslutning at lade A.P. Møller-konglomeratet afhænde Maersk Oil.

Det var hendes far og farfar der i sin tid var pionerer for en dansk løsning i Nordsøen, hvor en række udenlandske selskaber allerede var begyndt at snuse efter olie, men det er Ane Uggla, der nu tager afsked med Mærsk Olie og Gas - i dag kaldet Maersk Oil. Tidligere på dagen blev det annonceret, at franske Total køber Maersk Oil i en handel til lidt over 47 mia. kr.

Ejerfamilien bag det store A.P. Møller-konglomerat har tidligere overtaget nogle af firmaets uønskede investeringer, da man købte aktieposten i Danske Bank op i det nyopretteede A.P. Møller Holding, men umiddelbart virker det som en ren afsked med Maersk Oil, og det har været en svær beslutning, fortæller Ane Uggla i en pressemeddelelse.

»I mit hjerte og i mit sind er dette en meget svær, men rigtig beslutning. Maersk Oil har gennem næsten et halvt århundrede været ved frontlinjen i dansk olieudvikling, været vital for A.P. Møller - Mærsk og op til denne dag spillet en afgørende rolle i den danske og internationale olie- og gasindustri. Det gør os stolte. Som ejere søger vi det bedste fundament for den fremtidige vækst i Maersk Oils aktiviteter og den fokuserede udvikling af den danske nordsø,« siger Ane Uggla.

»A.P. Møller - Mærsk har fundet en dedikeret industriejer med en oprigtig interesse i yderligere udvikling af og investering i de aktiver og evner, som er blevet skabt af Maersk Oil, mens man bevarer arven som Danmark ledende olieselskab. På vegne af A.P. Møller Holding ønsker jeg at takke alle ansatte i Maersk Oil for deres store resultater og deres uvigende dedikation til A.P. Møller - Mærsk.«

Forhandlinger om Nordsøen Maersk Oil skærer 160 stillinger væ
For abonnenter LÆS MERE : Mærsk og den sidste olie

Historien om Mærsk Oil går tilbage til til 1962, hvor A.P. Møller-koncernen fik den såkaldte eneretsbevilling til at udvinde olie og gas i Danmark. Denne - ofte kontroversielle - står omend i en noget ændret form den dag i dag, og Maersk Oil har siddet på de bedste områder at Nordsøen og produceret langt, langt størstedelen af den danske olie og gas fra felter som Tyra, Dan og Halfdan.

Det var dog mere nationale hensyn, der i sin tid fik Maersk Oil ind i olien. Arnold Peter Møller kom nemlig oprindeligt på banen for at undgå, at et tysk selskab ville få rettighederne til den danske olie. I et brev til daværende statsminister Viggo Kampmann bedte A.P. Møller om, at man afsøgte andre muligheder som alternativ til tyskerne. Brevet sluttede med følgende

»Den af mig ledede Koncern er af nationale Grunde villig til at overveje dette (at være et alternativ, red.), hvilket jeg tør bede om, at Statsledelsen tager i Betragtning,« skrev A.P. Møller, som det fremgår af Morten Hahn-Pedersens bog »Mærsk Olie og Gas«.

57 år efter, at den dengang 84-årige A.P. Møller skrev sit brev, er det altså slut for Maersk Oil som en del af konglomeratet fra Esplanaden i København. Nu er det netop udenlandske interesser, som overtager.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen