Berlingske Business

Analytiker: Flere Vestas-ordrer i Kina tegner positivt

Vestas
Overskrift
Foto:
 

Vestas har i de seneste uger hentet to ordrer på det kinesiske marked, hvor vindmølleproducenten i de seneste år kun har haft en meget lille del af det samlede marked.

Derfor er det positivt, at Vestas de seneste uger har fået ordrer med en samlet kapacitet på 250 megawatt (MW) i Kina, vurderer Michael Friis Jørgensen, aktieanalytiker i Alm. Brand Markets.

- Det er positive tegn, at der begynder at blive slået hul på markedet for Vestas. Mange har en formodning om, at det kinesiske marked er begyndt at være mere orienteret mod kvalitet, og det er vigtigt for Vestas, som står bedre end mange af de lokale producenter på den front, siger Michael Friis Jørgensen.

Fredag har vindmølleproducenten hentet en ordre på 50 MW, hvilket følger en ordre på 200 MW i sidste uge.

For omkring et år siden opdaterede Vestas sin strategi på det kinesiske marked i et forsøg på at vinde flere ordrer.

Det var blandt andet ved at introducere to nye modeller af sine 2 MW-vindmøller, som passer godt til vindhastighederne i Kina.

Der skal dog en længere tidshorisont til, før Michael Friis Jørgensen for alvor vil sige, at det er en større satsning på det kinesiske marked, der nu ser ud til at virke.

- Det er svært at sige, om det er Kina-strategien, som slår igennem. Der skal vi nok alligevel se en længere tidshorisont. Men de seneste ordrer er positive tegn, siger Michael Friis Jørgensen.

- Det tager tid at arbejde sig ind på et nyt marked med nyt salgsteam og ny ledelse. Så man skal ikke konkludere noget på nuværende tidspunkt, siger han.

Vestas har i år annonceret ordrer på samlet 470 MW i Kina. Det skal man sammenholde med, at det samlede marked ifølge konsulenthuset FTI Consulting ventes at være på 25.000 MW i år 23.000 MW næste år, hvorfor Vestas' markedsandel er meget lille.

- Vestas får ikke de i ordrer i Kina, som svarer til deres størrelse på det totale marked, men det er en langsigtet strategi, som skal have tid, siger Michael Friis Jørgensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen