Berlingske Business

Amerikansk vindsektor i rekord i andet kvartal

fdswd
AFP PHOTO/Lee CELANO/FILES Foto:

Den amerikanske vindsektor boomer. Det er konklusionen på et meget aktiv andet kvartal, hvor der blev påbegyndt opførelse af nye vindprojekter og bragt projekter i fremskreden udvikling på mere end 9000 MW.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra American Wind Energy Association (AWEA) torsdag.

Ifølge organisationen blev der i andet kvartal af 2018 påbegyndt opførelse af nye projekter svarende til 5322 MW, mens projekter i fremskreden udvikling udgjorde en planlagt kapacitet på 3901 MW. I alt 9223 MW.

Det betyder, at der lige nu er 18.987 MW under egentlig opførelse i USA, mens tallet vokser til 37.794 MW, hvis man medtager alle projekter i fremskreden udvikling. Det er aldrig nogensinde set højere i USA.

Samtidig blev der i kvartalet installeret 626 MW, hvilket får installationen indtil nu i 2018 op på 1032 MW, og dermed har man i USA også rundet et skarpt hjørne med en samlet vindkapacitet i drift på 90.004 MW. Ifølge AWEA er det nok til at forsyne 27 mio. almindelige husstande med energi om året.

»Vindkraftens jobskabende motor er netop sat op i gear. Og alle amerikanere vil drage nytte af det, efterhånden som det rekordantal vindfarme, der er under opførsel, begynder at levere nye indtægter til landområder og rimeligt prissat hjemmedyrket energi til forbrugerne,« siger Tom Kiernan, administrerende direktør i brancheorganisationen.

Ifølge AWEA blev der også indgået elkøbsaftaler, såkaldte "power purchasing agreements" (PPA), for 1524 MW i kvartalet, hvilket var en stigning på 44 pct. på årsbasis.

Mere end halvdelen, 56 pct., stod store kommercielle virksomheder som Walmart, AT&T, mexicanskejede Grupo Bimbo og Merck for, mens forsyningsselskaberne tegnede sig for den resterende del. De samme forsyningsselskaber annoncerede selv opførelsen af nye projekter under direkte ejerskab svarende til 1491 MW.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen