Berlingske Business

Amerikansk oliekæmpe overvejer at sælge Nordsø-felter

EXXONMOBIL-RESULTS/
Foto:

Ifølge medie fører Exxon drøftelser med potentielle købere af Nordsø-felt, der ikke nævnes ved navn.

Oliekæmpen Exxon Mobil overvejer et salg af aktiver i den norske del af Nordsøen. Aktiverne menes at kunne indbringe over 1 mia. dollar. Det oplyser et par kilder med indsigt i sagen til Bloomberg News.

Ifølge nyhedsbureauet fører Exxon drøftelser med potentielle købere, der ikke nævnes ved navn.

Oplysningerne kommer bare dagen efter, at Reuters citerede velinformerede kilder for, A.P. Møller-Mærsks olieselskab, Maersk Oil, angiveligt er i dialog omkring en overtagelse af Shells aktiviteter i Nordsøen for et beløb af i omegnen af 2 mia. dollar.

Maersk Oil har da også gentagne gange givet udtryk for, at det er interesseret i at købe op - og gerne i Nordsøen.

I forbindelse med strategiopdateringen torsdag gav A.P. Møller-Mærsk sig selv 24 måneder til at finde en løsning for den energidivisionen, der blandt andet tæller Maersk Oil, men også Maersk Drilling og Supply Services. Der kan blive tale om samarbejder, joint ventures eller deciderede frasalg.

Dette udelukker dog ikke, at Maersk Oil i første omgang køber til for at opnå skala og derved sikrer, at selskabet bliver mere attraktivt.

- Vi har ikke en igangværende proces med salg eller fusioner, men der er folk at tale med derude. Vores selskaber er fortsat attraktive for andre. Processen er startet, og vi vurderer også mulighederne for opkøb, fordi vi har fået nogle nye muligheder med den nye struktur. Jeg forventer helt klart nogle hurtige samtaler, sagde den nye topchef for Mærsks energidivision, Claus V. Hemmingsen, torsdag.

Exxon er operatør på felterne Ringhorne, Balder, Sygyn og Jotyn i Norge. Felterne producerede ifølge Bloomberg News omkring 64.000 tønder olie om dagen i 2015.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen