Berlingske Business

Amerikansk olie dykker under 50 dollar tønden

ENERGY-OIL/
Et angiveligt oversvømmet oliemarked sender prisen per amerikanske tønde under 50 dollar. Men olieguru tror, at den lave pris er kortvarig. Foto:

Efter atomaftalen med Iran falder prisen på amerikansk olie til under 50 dollar tønden for første gang siden foråret. Amerikansk olieguru spår dog nye stigninger og en pris på 100 dollar inden for fem år.

Forventningen har boblet længe, og nu er prisen på amerikansk olie som forudset faldet til under 50 dollar per tønde. Mere præcist dykkede West Texas Intermediate-olie kort efter japansk midnat til 49,98 dollar tønden. Nordsøolien Brent ligger dog stadig over den magiske grænse med en pris på 57,48 dollar per tønde.

BRITAIN-ECONOMY-INFLATION-INDICATOR

Faldet i den amerikanske olie kommer oven på atomaftalen med Iran og afspejler et, ifølge det Internationale Energiagentur, "massivt overforsynet oliemarked". Med Irans genkomst på oliemarkedet ser de fleste analytikere derfor lange tidshorisonter for de lave oliepriser. Men ikke alle deler den opfattelse.

Olieguruen Gary Ross, som står bag konsulentgruppen PIRA Energy Group, udtaler i et interview mandag, at "de nuværende priser er uholdbare". Og at han derfor forventer en prisstigning mod 100 dollar per tønde inden 2020.

boreplatform

Udtalelsen er interessant, fordi Gary Ross sidste år forudsagde en deroute i olieindustrien. Denne gang mener han, at markedet ikke er så oversvømmet, som mange tror. Blandt andet betragter han de saudiarabiske ressourcer som lave, da landet i øjeblikket pumper løs uden at foretage nye boringer.

Den formodning ligger dog i strid med en udtalelse fra den saudiske minister for olie, Ali Al Naimi, som i december sagde, at verden måske aldrig ville se oliepriser på 100 dollar igen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen