Berlingske Business

Amerikansk Nordsø-selskab tager mindre lussing end ventet

NORTH DAKOTA-OILPRICE/
Overskrift
Amerikanske Hess, der blandt andet er operatør på det givtige Syd Arne-felt i den danske del af Nordsøen, fik en mindre lussing i første kvartal end ventet blandt analytikerne. Foto:
23BUSDan-F-Dan-Feltet.jpg
Overskrift
Den faldende oliepris har gjort det svært for olieselskaberne at vurdere, hvordan de skal tilpasse sig. Her er det DAN-feltet i Nordsøen, hvor Maersk Oil opererer. Arkivfoto: Claus Fisker

Amerikanske Hess, der blandt andet er operatør på det givtige Syd Arne-felt i den danske del af Nordsøen, fik en mindre lussing i første kvartal end ventet blandt analytikerne.

Olieselskabet fik et underskud i kvartalet på 389 mio. dollar og et justeret resultat per aktie (EPS) på minus 0,98 dollar, mens analytikerne ifølge Bloomberg havde ventet, at indtjeningen ville lande på minus 1,06 dollar.

Lavere oliepriser sammenlignet med årets tre første måneder sidste år påvirker Hess' resultat negativt med 700 mio. dollar.

Hess producede 361.000 tønder olie om dagen i kvartalet, hvilket er væsentligt over niveauet i samme periode sidste år, hvor der blev hevet 318.000 tønder olie op af undergrunden dagligt.

Fremgangen skyldes hovedsageligt det store amerikanske skifergasfelt Bakken, der nu står knap en tredjedel af selskabets samlede produktion.

Hess fortæller i regnskabet, at biksen skæres til i løbet af 2015, så der barberes 300 mio. dollar af efterforsknings- og kapitalomkostningerne i år.

- Med vores robuste balance og en modstandsdygtig portefølje (...) er vi godt positioneret både til det nuværende prismiljø og en fremtidig stigning i oliepriserne, siger John Hess, der er administrerende direktør i selskabet, i forbindelse med regnskabet.

Hess oplyser ikke om, hvor meget Syd Arne-feltet skæppede i kassen i kvartalet, men i hele 2014 havde Hess en produktion i Danmark på 11.000 tønder olie dagligt - en stigning fra 8.000 tønder dagligt året forinden.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen