Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Afgørelsen i Qatar skal snart falde

Mærsk flag
ARKIVFOTO. Foto:

Tiden er ved at rinde ud for at finde det olieselskab, som skal udvinde olie fra det vigtige Al-Shaheen-felt. Inden for det næste halve år får Mærsk svar, vurderer analytiker.

Beslutningen om, hvilket selskab der i fremtiden skal udvinde olien fra store Al-Shaheen-felt i Qatar, kommer inden for det næste halve år, vurderer Stig Frederiksen, analytiker i Nordea. Han regner fortsat A.P. Møller - Mærsk som favorit til at få aftalen.

»Det her kan ikke trække ud i evighed. Aftalen udløber i midten af 2017, og vi taler om det vigtigste felt for Qatar, og derfor er det realistisk med en afgørelse inden for de næste seks måneder,« siger Stig Frederiksen.

A.P. Møller - Mærsk har været i Qatar i 23 år. Selskabet kender det komplicerede felt med den særlige kalkstensundergrund, som også findes i den danske del af Nordsøen.

»Maersk Oil har mere end 20 års erfaring fra feltet og ligger øverst i bunken, hvis andre byder ind på det her. Qatar ønsker også at få den sikreste løsning. Det tegner stadig til at blive Mærsk, som får aftalen, men der er nu en risiko, som man ikke skal undervurdere,« siger Stig Frederiksen.

09busMaersk-oil-Cover.jpg

Der har tidligere været forlydender i Qatar om, at oliegiganter som britisk-hollandske Shell og amerikanske ExxonMobil var begyndt at vise interesse for det danske felt. Det kan have været sandt – har kilder tidligere vurderet over for Berlingske – men det kan også være rygter, der er opstået for at lægge pres på Mærsk. Men oplysningerne fra landet er meget begrænsede, og derfor er det uklart, hvor alvorlig den seneste udvikling er for det danske selskab.

»Ledelsen i Maersk Oil er over tid gået fra en forsigtig holdning til at se lidt mere positivt på en forlængelse. Vi ved ikke, om nyheden fra Qatar Petroleum er ren proforma, eller om det er udtryk for, at de ikke kan blive enige,« siger Stig Frederiksen.

Mærsk begyndte i 2005 en omfattende udbygning af Al-Shaheen. Det danske selskab har brugt mere end 30 milliarder kroner på den udbygning og har dermed gennemført den største investering, et dansk selskab nogensinde har foretaget uden for Danmark. Siden har selskabet iværksat en udvidelse på yderligere otte milliarder kroner på feltet.

A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen