Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Velkommen i stuen

Topbillede
Original Coffee café i Microsofts stueetage, som er åben for offentligheden. Foto: Newsec

Hvad sker der, når man åbner sin stueetage op for offentligheden? Det ved man reelt set ikke, men ikke desto mindre er det en tendens, vi ser i kontormarkedet blandt de større virksomheder, og trenden lader til at føre mange positive effekter med sig. Microsofts domicil i Lyngby er et eksempel på en virksomhed, der ikke bare skaber et aktivitetsbaseret kontormiljø for deres medarbejdere men også inviterer folk ind fra gaden – hvad enten det er for at købe en kaffe i caféen eller prøve nogle af Microsofts produkter. Blandt de mindre virksomheder ser vi, i Newsec, et voksende kontormarked for flerbrugerejendomme, hvor man kan tilbyde medarbejderne flere eftertragtede faciliteter.

I mange virksomheder – og særligt de videnbaserede – er medarbejderne virksomhedens vigtigste ressource. Virksomhedernes evne til at etablere attraktive og kreative arbejdsmiljøer, der kan fastholde erfarne medarbejdere, såvel som rekruttere nye, er dermed helt central. Samtidig arbejder vi mere projektorienteret og tværfagligt – både vertikalt og horisontalt – i organisationerne end hvad vi har gjort tidligere. Med det information overload der er i dag, er det umuligt for den enkelte medarbejder at være alvidende på et emne, og effektive videndelingsprocesser og tværfaglige miljøer er derfor vigtige for dagens virksomheder. Studier viser, at kun 8% af vores bedste idéer kommer til os, når vi sidder alene ved vores skrivebord. Da mange virksomheder lever af eller er afhængige af de gode og innovative idéer, ser vi en efterspørgsel efter aktivitetsbaserede kontorer, der kan indrettes efter medarbejdernes forskellige opgaver og aktiviteter – om det så er stillerum, rum til telefonsamtaler eller lounge-miljøer med barstole og fat boys. I stadigt flere virksomheder er folk ofte ude af huset, arbejder hjemmefra eller et helt tredje sted, og sidder derfor mindre tid ved deres skriveborde, hvorfor ikke alle behøver en fast skrivebordsplads. Det frigiver plads til det aktivitetsbaserede kontormiljø med flere forskellige og mere fleksible arbejdspladser til den enkelte medarbejder, samtidig med at der kræves færre lejebare kvadratmeter pr. medarbejder. Det er altså en ”få mere – betal mindre”-løsning.

Topbillede

Microsoft er en af de virksomheder, som succesfuldt har formået at skabe et aktivitetsbaseret arbejdsmiljø, hvor der bl.a. er plads til team-møder, telefonopkald, uformelle kaffesnakke, koncentreret kodearbejde og produktfremvisninger. Derudover har man valgt at åbne stueetagen op for offentligheden, hvor kunder, partnere, studerende og folk i almindelighed kan poppe ind for en kop kaffe i caféen Original Coffee og/eller prøve Microsofts produkter. Microsoft selv siger, at det giver dem en større tilknytning til lokalmiljøet og samtidig kan de være transparente og modtage feedback på deres produkter, hvilket må siges at gøre det ud for et helt kinderæg.

For at sikre af alle hos Newsec er ajourført med de seneste tendenser, tager vi løbende til andre lande for at følge udviklingen inden for de forskellige segmenter. Inden for kontorsegmentet har vi bl.a. været i Holland, hvor vi besøgte Vodafone, og i Sverige hvor vi besøgte en af Newsecs største samarbejdspartnere, VasaKronan, der har indrettet deres eget lejemål på samme måde, som de rådgiver deres lejere – dvs. sidder i mindre grupper, hvor de kan arbejde projektorienteret.

Topbillede

Vodafone i Amsterdam er også en virksomhed, som byder velkommen i stuen og som samti-dig har taget det aktivitetsbaserede kontor til et nyt niveau ved at etablere forskellige café-miljøer og restauranter som det centrale i ”kontor”-indretningen, hvor ingen medarbejdere har en kontorarbejdsplads. Og på samme måde er store dele af stueetagen tilgængelig for offentligheden i Siemens nye hovedsæde i München.

Det er hovedsageligt kun de store virksomheder, der har mulighed for at gøre som Microsoft har gjort i Lyngby med deres arkitekttegnede domicil, og derfor ser vi et voksende kontormarked for flerbrugerejendomme, hvor mindre og mellemstore virksomheder kan få mere for pengene ved at dele kantine, cafémiljø, terrasse og tyverisikring – og på den måde tilbyde flere eftertragtede faciliteter for medarbejderne og gæster. Ved at gøre det mere attraktivt for medarbejderne at være på arbejde, kan man bedre fastholde sine medarbejdere og samtidig med en øget arbejdsglæde og produktivitet.

Topbillede

For investorer og udlejere er fordelen ved en flerbrugerejendom, at man, ved at gøre kontor-ejendommen attraktiv for flere virksomheder, kan tage en højere leje pr. kvadratmeter. På sin vis er det en win-win, idet man som udlejer får mere for sine kvadratmeter og højner ejendommens værdi, og samtidig imødekommes virksomhedernes efterspørgsel, som, på trods af at de får færre kvadratmeter pr. medarbejder, alligevel får mange andre attraktive goder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen