Berlingske Business

Udenlandske ejendomskøbere udvider viften

Ejendomsopkoeb_Business
Drivkraften bag årets store ejendomshandler har især været udenlandske selskaber. Foto:

At udenlandske investorer de seneste år har været ak­tive købere af boligejendomme i de danske storbyer er ikke nyt, men at de nu også er begyndt at købe store klumper inden for detailhandel og industriejendomme er en ny tendens.

At udenlandske investorer de seneste år har været ak­tive købere af boligejendomme i de danske storbyer er ikke nyt, men at de nu også er begyndt at købe store klumper inden for detailhandel og industriejendomme er en ny tendens. Det har sat ekstra gang i de store ejen­domshandler i år, hvor drivkraften især har været uden­landske investorer.

Antallet af registrerede handler over 300 mio. kr. står foreløbig på ti udenlandske køb for i alt knap 9 mia. kr. og syv handler med danske købere for i alt 3,4 mia. kroner.

Årets foreløbigt største handel var i foråret, da det tyske ECE Fonden købte Rosengårdscentret i Odense for 2,8 mia. kr. af et dansk K/S. Dermed er der for alvor brudt med den tendens, der frem til i år var gældende, nemlig at de udenlandske investorer kun gik efter bo­ligudlejningsejendomme i København.

»Nu ser vi de udenlandske investorer over hele spændet og inden for alle sektorer,« siger partner Peter Winther fra Sadolin & Albæk.

»De udenlandske investo­rer vil noget med volumen, og det betyder at vi ikke ser dem gå ind med under 500 mio. kroner,« siger Peter Winther. Det behøver ikke at være i en enkelt handel, men de vil gå efter kritisk masse, eksempelvis større porteføljer.

»De udenlandske investorer ser efter segmenter, hvor de synes, det ser fornuftigt ud. Der er nu tendens til, at de gerne påtager sig lidt større risiko for at få et højere afkast,« siger Peter Winther.

De udenlandske investorer er også begyndt at gå efter industriejendomme. Eksempelvis overtog et kon­sortium af engelske og amerikanske investorer gennem Oaktree og M7 i begyndelsen af november i alt 26 indu­striejendomme fordelt rundt i Danmark.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 38.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen