Berlingske Business

Tyskland vil genforhandle Femern-projekt

Femern
Foto:

Voksende udgifter og protester mod Femernforbindelsen får det tyske statsrevisorat til at stå på bremsen. Den tyske trafikminister skal undersøge, om aftalen med danskerne kan genforhandles.

Det tyske statsrevisorat - Bundesrechnungshof - i Bonn henstiller nu til Magnus Heunickes (S) transportministerkollega i Berlin at genforhandle Danmark og Tysklands aftale om Femernforbindelsen. Det oplyser Flensborg Avis med henvisning til tyske mediekilder.

Aftalen blev oprindelig indgået i 2008, men siden da er der både indløbet ekstra omkostninger og masser af borgerprotester, lyder det, og derfor vil statsrevisoratet nu have trafikministeriet i Berlin til at undersøge, om man kan starte forfra.

Bundesrechnungshof stiller spørgsmålstegn ved, om det kan være rigtigt, at de tyske udgifter på oprindelig 800 millioner euro er eksploderet til 2,2 milliarder euro.

Statsrevisorerne i Bonn noterer desuden i en endnu ikke offentliggjort rapport, som TV-stationen NDR citerer fra, at de 2,2 milliarder næppe heller rækker, fordi planlægningen af de tyske vej- og jernbaneforbindelser ved Femern fortsat ikke er afsluttede.

Sagen kommer nu for forbundsdagens budgetkontroludvalg i Berlin sidst i marts.

Formand for dét udvalg er SPD-politikeren Bettina Hagedorn, som netop har været i København denne uge for at udtrykke sin store skepsis over den økonomiske sammenhængskraft i Femern-projektet, som sammen med de tyske investeringer nu forventes at løbe op i 75-80 milliarder kroner.

BNB

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen