Berlingske Business
13:13Storm lukker hollandsk lufthavn og aflyser fly i Danmark

Tysk salg giver Difko nye kræfter

26busdifkoberling.jpg
Difko har fået solgt denne bolig- og erhvervsejendom i Berlin til en gunstig pris. Foto: Difko

Frasalg af problemejendom genskaber egenkapitalen og fylder pengetanken op. Nu vil projekt­udbyderen øge salgsindsatsen i gryende marked.

Projektudbyderen og -administratoren Difko var hårdt ramt af finanskrisen med flere tocifrede millionunderskud og negativ egenkapital. Men nu er den ene af to store problemejendomme solgt for 11,8 millioner euro eller cirka 88 millioner kroner.

Difko har siden 2007 ejet 75 procent af den kombinerede bolig- og erhvervsbygning, som ligger i Berlin og er overtaget af et lokalt ejendomsselskab.

26busaggerholm.jpg

»Vi modtog løbende henvendelser og bud under lavkonjunkturen, men ingen var attraktive. Nu har vi solgt på et gunstigt tidspunkt og fået en gevinst på 4,5 milllioner kroner og et kontant provenu på 18 millioner kroner. Vi får tanket vores likviditet op, og vores egenkapital vipper over til den rigtige side,« siger administrerende direktør Carsten Skov-Aggerholm til Berlingske Business.

Nogle af de ekstra penge i kassen skal genetablere en afdeling med salg og markeds­føring. Finanskrisen sendte nemlig Difko på kraftig slankekur, men nu er der grøde i projektejendomme.

»Vi har ligget lavt på radaren, men tidligere på året fik vi fuldtegnet et projekt med tyske ejendomsinvesteringer, og vi har netop udbudt en investeringsejendom i Farum,« siger Carsten Skov-Aggerholm.

bolig

Spinkel egenkapital

Difko er dog langtfra igennem alle trængsler.

Den anden problemejendom, en gågadebygning i Frederikshavn, er nødt til at blive på bøgerne frem til 2017, når en for tiden stærkt negativ renteswap-aftale udløber. Godt hver tredje kvadratmeter står tom, og Difko har måttet nedskrive på ejendommen. Den skulle – ligesom bygningen i Berlin – have været solgt til investorer, men strandede hos Difko selv, da krisen satte ind.

Og trods egenkapitalens tilbagevenden til sorte tal og en slanket balance efter salget i Berlin er Difko ikke polstret godt nok ifølge Carsten Skov-Aggerholm. Han spår et overskud på fire-seks millioner kroner i regnskabsåret frem til udgangen af september. Det vil bringe egenkapitalen op på en lille håndfuld millioner kroner ud af en ventet balance på godt 100 millioner kroner, altså kun fire-fem procent.

Difko-direktøren, der er uddannet revisor, vil gerne have en egenkapital på »minimum 30-40 procent«. Egenkapitalen skal ifølge Skov-Aggerholm helst være på 27-36 millioner kroner med den nuværende aktivitet, så der er et stykke vej endnu, men også »lagt en strategi, så vi kan indfri målsætningen«.

12busLine Røtting.jpg

Investering i flok

Difko blev grundlagt i 1975 og udbød de første år ejendomme, vindmøller og skibe i masseanparter.

Det satte et folketingsindgreb i 1989 en stopper for, og siden har Difko hovedsageligt levet af at forvalte de projekter og af at udbyde nye, såkaldte timands- eller K/S-projekter med en mindre kreds af ejere, ofte med pæne indkomster.

Skibene er sejlet i dok, til gengæld er solcelleanlæg føjet til. Dog har branchen ligget nærmest brak under finanskrisen; flere konkurrenter er kollapset, og især ejendomsprojekter har været umulige at sælge.

Difko håndterer projekter for omkring 6.000 investorer, som via en fondskonstruktion også ejer selskabet.

18BUEMette-Seifert.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen