Berlingske Business

Troen på MT Højgaard lider et nyt knæk

Torben Biilmann, adm. direktør for entreprenørkoncernen MT Højgaard
Torben Biilmann, adm. direktør for entreprenørkoncernen MT Højgaard Foto:

Underskud pibler frem på bundlinjen i MT Højgaards kvartalsregnskaber, og aktiekurserne i ejerselskaberne er styrtdykket siden årsskiftet, skriver Finans. Det får usikkerheden til at brede sig.

Det store spørgsmål er, om MT Højgaard, som i årevis har kæmpet for at komme ud af en negativ spiral med dårlige resultater, kan levere denne gang med turnaround-topchefen, Torben Biilmann, ved roret.

Jernbanebroen i Aalborg mangler stadig.: Siden Jernbanebroen i m

- Torben Biilmann har lovet markedet, at MT Højgaard skal levere en overskudsgrad på 5 pct. Det, MT Højgaard har præsteret i år, er ret langt derfra. Den anden nedjustering i træk, der kom i 3. kvartal, indikerer, at det heller ikke vil ske i 2017, siger Kristian Tornøe Johansen, senioranalytiker i Danske Bank Markets, til Finans.

Mens MT Højgaard med en overskudsgrad på over 5 pct. i 2015 erklærede sin turnaroundproces for afsluttet, ligger driftsresultatet i de første ni måneder af 2016 på minus 23 mio. kr. Entreprenørkoncernen forventer efter flere nedjusteringer nu at komme ud af 2016 med et positivt driftsresultat før særlige poster på 75 mio. kr. ud af en forventet omsætning på 6,8 mia. kr. Det giver kun en driftsmargin på 1,1 pct.

Logoer, Skilte, Byggefirmaet MT Højgaard logo

Den negative udvikling får ikke MT Højgaards bestyrelsesformand, Søren Bjerre-Nielsen, til at ændre strategien:

- Vi måtte i år konstatere, at selv om vi mente, at der var styr på tingene, så skal vi et spadestik dybere. Det er surt og ærgerligt, men det får mig ikke til at ændre kursen, siger han til Finans.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen