Berlingske Business
14:04Endnu en Uber-chef siger op

Tomme ejendomme skal brandes bedre – og enkeltvis

Tomme Ejendomme
Arkivfoto. Tomme erhvervslejemål kommer til at ende i priskonkurrence, hvis de ikke differentierer sig fra hinanden. Foto:

Tomme erhvervslejemål kommer til at ende i priskonkurrence, hvis de ikke differentierer sig fra hinanden. Udlejerne skal blive bedre til at visualisere mulighederne i de bygninger, de udlejer, mener Peter Lassen, der er COO i Colliers International Danmark.

Det er et paradoks, at der står mange ledige erhvervslejemål i hele landet og især i København, for trods de mange tomme bygninger har virksomhederne meget svært ved at finde det helt rigtige fremtidige kontor. Det er simpelthen for svært at se mulighederne i en bygning, der bare består af glas og beton.

»Mange virksomheder leder i lang tid, før de finder det rigtige lejemål. For virksomhederne vil have noget, der er mere specielt, end hvad der var tilfældet førhen. Ejendomsbranchen og udlejerne i særdeleshed har ikke forstået, at vi er i en ændringstid. Der er for langt fra dem, der har investeringerne, til dem, som gerne vil flytte ind,« siger Peter Lassen, der er COO og partner i Colliers International.

04BUSSOEREN-EGGE-RASMUSSEN-.jpg

Han oplever, at virksomhederne vil have fleksibilitet og en lækker følelse af at bo i noget, som er unikt. Derfor bør udlejerne blive bedre til at komme tættere på virksomhederne, som de skal udleje til, og de skal vide, hvad det er, virksomhederne er på jagt efter. Men det er sjældent, at udlejerne møder lejerne og hører, hvad de er på jagt efter.

»Jeg synes, at udlejerne skal prøve at være lidt modige og f.eks. indrette kontorerne på forhånd med hjælp fra specialister. Der er masser af dygtige folk på det felt,« fastslår Peter Lassen, som allerede nu ser trenden flere steder i udlandet.

27BUSValuar-Lars-Wismann-19.jpg

Ejendomme skal være unikke

At udtalelsen om at differentiere sig og vise nye muligheder kommer fra Peter Lassen, burde ikke komme som en overraskelse for dem, der kender ham. Udefra beskrives Peter Lassen som en kreativ og innovativ mægler, og han opsøger og ser muligheder, som mange andre ikke havde tænkt. For eksempel var det Peter Lassen, der som den første erhvervsejendomsmægler i Danmark solgte en kirke til andet brug end gejstlige formål. Det var Absalons Kirke på Vesterbro, som nu fungerer som et moderne medborgerhus for Vesterbros kreative klasse, der kan fornøje sig med bl.a. yoga, fællesspisning og kulturelle arrangementer.

Fremtidens arbejdsplads vil komme til at stille langt større krav til bygningerne, og derfor er de virksomheder, som søger nye kontorer blevet langt mere kræsne med, hvad de vil have – samtidig med at udvalget af kontorer er rekordstort.

»Man har som virksomhed i større grad brug for at identificere sig og markere, hvordan man bor. Det gør man med måden, man indretter sig på. Og på den måde viser man både kunder og nye medarbejdere det brand, man gerne vil genspejles i. Det er ikke helt slået igennem endnu, men der kommer mere og mere af det,« siger Peter Lassen.

Thomas

Derfor burde man lave en strategiplan for hver enkelt ejendom og sørge for, at den adskiller sig i markedet. Som udlejer skal man brande ejendommene, så de fremstår unikt i markedet. Det gør Colliers International, hver gang muligheden byder sig, ligesom de også samarbejder med mange udefra, som er dygtige til netop at visualisere de ellers tomme ejendomme.

Samarbejde med f.eks. arkitektvirksomheder, som har speciale inden for space planning, er oplagt, og sammen kan man langt bedre vise mulighederne for bedre indeklima, trivsel og lys, som alt sammen er med til at skabe bedre rammer og dermed større arbejdsglæde.

»Det er lettere at se på noget, der er færdigt. Så kan man lettere forstille sig udviklingsmulighederne. Det er en god investering, og man behøver ikke at gøre det fuldt ud, f.eks. kan man klare meget med 3D-visualisering og -grafik. Indretningen skal ikke nødvendigvis være en til en,« fastslår Peter Lassen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen