Berlingske Business

Tilbudspligten favoriserer lejere urimeligt

Når private større udlejningsejendomme sælges til investorer har beboerne forkøbsret til at købe

ejendommen på andelsbasis. Denne ret har i mange år været et politisk instrument og mål for at få flere

danskere til at eje deres egen bolig.



- Det politiske mål har været succesfuldt, og det har bl.a. virket som en forstandig

byfornyelse, ligesom det er positivt at folk ejer deres egen bolig, mener ejendomsmægler og storaktionær Hans Vestergaard,

der står i spidsen for mæglervirksomheden Colliers Hans Vestergaard.



Så vidt så godt. Medaljen har dog

en bagside. De private investorer, der bruger tid og ressourcer på at gennemse papirer, rådføre sig med advokater og

revisorer og finansieringskilder må ifølge lovgivningen aflevere de opnåede forhandlingsresultater til de lejere,

der ønsker at gøre brug af tilbudspligten.



Sagen er nemlig den, at lejerne har ret til at købe ejendommen,

hvori de bor, på de vilkår, som den private investor har forhandlet sig frem til og etablere en andelsboligforening.



Investors

risiko er, at han rent juridisk indgår en bindende aftale med respekt af tilbudspligten.



Det er ifølge Hans Vestergaard

en dybt forkert måde at favorisere lejerne på, og han har følgende forslag til at forbedre forholdene:



- Der

burde lægges f.eks. to-tre pct. oveni prisen, når lejerne gør brug af tilbudspligten og dette tillæg skulle

kompensere den private køber. Som systemet er nu sker favoriseringen af lejerne på bekostning af den private købers

forarbejde, der ofte er forbundet med stort tidsforbrug og betydelige udgifter til rådgivere m.v., mener Hans Vestergaard, der

ikke tøver med at kalde den private investor for en lovreguleret løftestang i disse sager.



Brugen af tilbudspligten

er vidt udbredt og gælder i rene boligudlejningsejendomme med mere end 5 lejligheder og blandede ejendomme med mere end 12 lejligheder.

I omkring 70-80 pct. af handlerne med boligudlejningsejendomme, hvor der er tilbudspligt, overtages af ejendommene af beboerne, vurderer

Hans Vestergaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen