Berlingske Business
15:08Globalt vækstestimat får et løft

Talstærk sønderjyde

26busaggerholm.jpg
I arbejdstiden mærker Difko-direktør Carsten Skov-Aggerholm gryende interesse for ejendomsprojekter – fritiden går med blandt andet fodbold, fitness og at være far til fire. Foto: Difko

Revisoruddannede Carsten Skov-Aggerholm har flyttet rundt i Jylland og netop flyttet egenkapitalen i projektudbyderen Difko fra røde til sorte tal.

Det er en talstærk og mobil sønderjyde, som snart tager hul på sit femte år som administrerende direktør for Difko. Her blev Carsten Skov-Aggerholm ansat i sommeren 2006 som økonomichef. og inden da havde han fulgt revisorsporet.

»Jeg er opvokset mellem Kolding og Haderslev, men storbyen trak, så jeg tog til Aalborg for at få læreplads som revisor og læse HD ved siden af,« fortæller han.

Senere rykkede Carsten Skov-Aggerholm til Sønderborg, hvor den ingeniøruddannede hustru havde fået job, og han blev overflyttet til det lokale kontor for Schøbel & Marholt (i dag Deloitte).

26busdifkoberling.jpg

En del af cand.merc.aud.-overbygningen blevet derfor taget i Kolding – og senere i Herning, hvor familien slog sig ned omkring årtusindskiftet.

Den jyske mobilitet blev dog fastholdt: I et lille års tid styrede han i Grindsted finanserne hos Tajco Production med leverancer til bilindustrien og kom for ni år siden så til Difko-hovedsædet i Holstebro. Her var der fart på.

Nok havde et folketingsindgreb i 1980erne sænket den oprindelige forretnings­idé med populære masseanparter i blandt andet skibe, men stribevis af allerede søsatte anpartsprojekter skulle navigeres videre, og nye såkaldte timandsprojekter i ejendomme og vindmøller (og efterhånden også solceller) blev sat i søen.

bolig

Efter et par år begyndte finanskrisen at hærge branchen, herunder Difko, hvor Carsten Skov-Aggerholm steg helt til tops i november 2011.

Interessen for at investere i ejendomme døde helt ud, så der var ingen indtægter fra at lancere nye projekter – og to planlagte ejendomsudbud strandede i Difkos egne regnskaber med svigtende lejeindtægter og nedskrivninger.

Røde regnskaber

Oveni skulle Difko holde de administrerede projekter oven vande – trods skrantende lejere, tomme lokaler, trængte långivere og finanskriseramte investorer, som ikke magtede at håndtere de forhøjede investor­betalinger.

Et par regnskabsår sluttede med tocifrede millionunderskud, og den revisoruddannede Difko-boss har i både 2013 og 2014 måttet lide den tort at underskrive årsrapporter med negativ egenkapital.

Kriseårene har dog også budt på lyspunkter. Da konkurrenter kollapsede, stod mange investorer uden administrator, og Difko overtog et par porteføljer.

Pavestolt direktør

I 2013 erklærede Difko-chefen sig ligefrem for »pavestolt«, fordi det 30 år gamle Rosengårdscenter i Odense blev solgt. Dermed havde en investering på 50.000 kroner i en masseanpart i 1983 udløst samlede udbetalinger før skat på 1,1 million kroner.

I foråret blev et nyt ejendomsudbud fuldtegnet, i sidste uge lykkedes det at sælge en større problemejendom i Berlin med en pæn gevinst, så egenkapitalen kommer tilbage i plus, og i disse dage udbyder Carsten Skov-Aggerholm og kompagni en detailhandelsbygning i Nordsjælland.

18BUEMette-Seifert.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen