Berlingske Business

Svært at tage pejling i asiatiske vækst- markeder

Developere i Thailand færdiggjorde i første halvår i år godt 57.000 boliger i den høje ende. Det var syv procent flere end året før, og med stigende befolkning og velstand i landet kan den tendens blive ved i en række år endnu.

Dog, ifølge prognoserne, ikke lige i de nærmeste år. Thailand er med i de nedslag i konjunkturerne, der har ramt Asien over en bred kam. Nogle developere er begyndt at melde pas. Som det ser ud nu, vil de acceptere nye stigninger i grundpriserne i Bangkok og de andre større byer, rapporterer den lokale erhvervsavis The Nation.

Men så omvendt igen: Måske vil det være de mindst forsigtige developere, der er de klogeste i denne omgang. Den thailandske regering har en plan om at investere svimlende 400 mia. kr. i nye jernbaner, herunder i lokaltrafikken i Bangkok. Der skal altså købes grunde op, ejendomme skal rives ned, og beboerne i dem skal naturligvis have andre boliger.

13BUEMalaysia-1.jpg
LÆS MERE : Asiaterne kommer

Det thailandske eksempel er meget illustrerende for, hvorfor asiatiske investorer kommer til Europa. Nok er der hastig vækst, hvor de selv kommer fra. Men det er ikke nemt at gennemskue, hvor og hvornår den kommer, og der er mange fælder at falde i. Så er f.eks. Europa straks mere stabilt.

»Behovet for at sprede porteføljerne internationalt er en nøglefaktor for de asiatiske investorer. Jeg tror ikke så meget, det handler om priserne på deres hjemmemarkeder, som det handler om, at der mangler investeringsobjekter, og at de ser mere attraktive muligheder andre steder,« siger Hans Vrensen, Global Head of Research hos DTZ.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen