Berlingske Business

Stor optimisme hos developer

Udviklingen i det børsnoterede developerselskab Sjælsø Gruppen er fuldt på højde med den, selskabet lever af at påføre grunde og bygninger. Forventningerne til et overskud før skat på 220 mio. kr. for 2004 fastholdes, og ledelsen forventer ny vækst i 2005.

Fra tidligere at have været koncentreret om erhvervsbyggeri, blev 2004 året, hvor størstedelen af Sjælsø Gruppens aktiviteter foregik på boligmarkedet. Omsætningen fordeler sig nu i grove tal med 60 pct. fra boliger og 40 pct. fra erhvervsbyggerier.

Selskabet har således i løbet af ganske få år flyttet sit fokus fra erhvervs- og særligt domicilbyggeri i takt med, at dette marked begyndte at gå i stå. Derfor rider man nu med på den bølge af øget aktivitet, som præger boligbyggeriet. Sjælsø Gruppen står bag en række højt profilerede boligprojekter i og omkring København som eksempelvis Porcelænshaven.

Boliger vil også være omdrejningspunktet for Sjælsø Gruppen i 2005, hvor der efter planen blandt andet skal sættes gang i udviklingen af 600 boliger i TV-Byen i Gladsaxe. Projektet har været forsinket af en gruppe naturelskeres protester på vegne af en bestand af frøer i området, men den sag ventes afklaret.

- Vi ser optimistisk på mulighederne i det nye år, hvor boliger igen vil være det fremherskende forretningsområde. Men vi har stadigvæk mange opgaver indenfor erhvervsbyggeri, og det vil vi fortsat have, konstaterer Sjælsø Gruppens administrerende direktør Ib Henrik Rønje.

Vil ride på to heste

Med byggerier for blandt andre Københavns Energi, Handelshøjskolen og Georg Jensen har Sjælsø Gruppen bestemt ikke ligget på den lade side overfor erhvervskunderne i 2004.

Men markedet er ikke så attraktivt som det har været, blandt andet fordi der er blevet længere mellem de store domicilbyggerier.

- Jeg tror på, at der vil komme gang i erhvervsbyggeriet igen. Virksomhederne har det jo udmærket, og der skal ikke mere end et par domicilordrer til, før det virkelig kan mærkes i vores regnskaber. Derfor vil vi også i fremtiden forfølge vores strategi om at være aktive indenfor både bolig- og erhvervsmarkedet. Vi vil så at sige ride på to heste, siger Ib Henrik Rønje.

På samme måde vil Sjælsø Gruppen også fremover benytte sig af joint venture-modeller ved større projekter. Fremgangsmåden giver selskabet mulighed for at binde an med store opgaver uden at risikere store dele af egenkapitalen. Efterhånden som man vokser og får styrket kapitalgrundlaget, vil antallet af joint ventures dog mindskes.

- Det er nu en gang sjovest at lave projekter selv, så fortjenesten ikke skal deles, konstaterer Ib Henrik Rønje.

Han forventer i øvrigt, at den kommende strukturreform vil kaste en del ordrer af sig. Mange kommuner er allerede i gang med forskellige sonderinger for at forberede sig på de ændringer i bygningsbehovet, som reformen uvilkårligt vil medføre. Det betyder mange ejendomsudviklingsopgaver, som kan blive en del af den benzin, der skal holde Sjælsø Gruppens vækstmotor kørende også i 2005.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen