Berlingske Business

Støt kurs mod digitale byggeproces

Udviklingsinitiativet Det Digitale Byggeri er kommet godt i gang. Otte måneder efter startskuddet er målene identificerede

og projektet godt på vej. Konsortierne, der skal udvikle rammerne for byggeriets digitale informationshåndtering er efterhånden

ved at være på plads.



Der ligger nu forslag til tre af de fire bygherrekrav, som fra 2006 skal få byggeriets

parter til at håndtere og udveksle byggedata digitalt. Det gælder kravene til digitale licitationer og udbudsprojekter,

til 3D projektering og til fælles brug af projektweb. Senere på efteråret får de følge af kravsættet

til digital aflevering af drifts- og vedligeholdsdata.



I slutningen af august afgøres konkurrencen om, hvem der skal forestå

det sidste af indsatsområderne i Det Digitale Byggeri - best practice opbygningen, som gennem eksemplets magt skal stimulere

byggeriets virksomheder til at tage de digitale løsninger til sig.



Samtidig går arbejdet med at tilvejebringe Det

Digitale Fundament ind i realiseringsfasen.



Lige inden sommerferien godkendte Erhvervs- og Boligstyrelsen forslaget fra foreningen

bips'', der har påtaget sig at løse opgaven, og som gennem en intensiv idé-og debatfase har identificeret tre væsentlige udviklingsopgaver,

der skal løses over de kommende to år.



Den ene - udarbejdelsen af et fælles klassifikationssystem for byggedata

- er allerede i gang, og i løbet af august lægger arbejdsgruppen sine første resultater frem i høring:

Forslag til fælles terminologi, meta- og procesmodeller.



Det Digitale Byggeri er et tre-årigt samarbejde mellem Fonden

Realdania, Erhvervs-og Boligstyrelsen og den danske byggesektor om at udvikle fælles digitale standarder i hele byggeriet. Resultatet

vil bl.a. blive et sæt bygherrekrav som fra 2006 vil være gældende ved alle statslige byggearbejder. høy

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen