Berlingske Business

Startskud til ny færgeterminal

Nedramningen af et spunsjern markerede i sidste uge anlægsstarten på Københavns nye færgeterminal i Sdr.

Frihavn. Terminalen ventes indviet i april 2004 og betyder moderne omgivelser for 1 mio. rejsende til og fra byen.


Den nye terminal

bliver DFDS Seaways'' nye base for ruterne København-Helsingborg-Oslo og København-Trelleborg-Gdansk. Passagererne får

en større og mere moderne terminal. Der etableres et større opmarchområde for biler med billetsalg, told- og paskontrol.

Terminalen får plads til tre færger.


Københavns Havn er bygherre for projektet.


MT Højgaard er

valgt til entreprenør på det store anlægsarbejde, der foruden færgelejer omfatter et opmarchområde

på størrelse med fire-fem fodboldbaner. Områdets bygninger - en to-etagers terminal og en kontrolstation - kommer

i licitation i slutningen af maj, og selve byggerierne starter i januar 2003. Den samlede bygge- og anlægssum er 300 mio. kr.


Når

terminalen er færdig, udlejes den til DFDS Seaways.



boliger

Rundt om færgeterminalen opføres der 500

boliger og et erhvervsbyggeri med plads til 2-3.000 nye arbejdspladser. Det første byggeri - et højhus på 62 m

-ventes indviet nogenlunde samtidig med færgeterminalen.


Københavns Havn har solgt Kvæsthusbroen ved Skt.

Annæ Plads, som i dag er udgangspunkt for færgetrafikken. Resultatet af arkitektkonkurrencen om byggeriet af et nyt skuespilhus

offentliggøres i løbet af et par måneder.


Overborgmester Jens Kramer Mikkelsen, der også er formand

for havnens bestyrelse, sagde under markeringen af byggestarten:


- Terminalen repræsenterer den største anlægsinvestering

for Københavns Havn siden anlæggelsen af Frihavnen. Terminalen er udtryk for, at vi ønsker gode forhold for færgetrafikken,

som hvert år bringer mange turister til byen. De rejsende kan glæde sig over bedre forhold, og den indre by bliver lettet

for trafik, idet han fortsatte:


- Umiddelbart er det måske lidt trist, at de store, flotte færger forsvinder ud af

Inderhavnen, og at man skal længere mod nord for at se de store skibe. Men omvendt bliver Inderhavnen en kulturhavn med operahus

og skuespilhus.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen