Berlingske Business

S&P åbner for nedjustering af låsegigant

S&P åbner for nedjustering af låsegigant - 1
Mindre nybyggeri betyder mindre behov for låse, og det kan ramme verdens største låseproducent, Assa Abloy, der blandt andet ejer danske Ruko. Foto:

Ejeren af det danske låsefirma Ruko, svenske Assa Abloy, risikerer at få nedjusteret sin kreditværdighed, advarer Standard & Poor's. Det skyldes blandt andet den kraftigt faldende byggeaktivitet.

I midten af januar meddelte verdens største låseproducent, svenske Assa Abloy, at yderligere 600 ansatte ville blive fyret, oven i de 1.200 der allerede i november fik at vide, at de ville blive låst ude af virksomheden.

Samtidig fortalte Assa Abloy, at man ville smide nøglen væk til yderligere 15 produktionssteder, oven i de 25 produktionssteder der blev lukket i 2008. Men det er ikke nødvendigvis nok for virksomheden.

I dag meddeler kreditvurderingsbureauet Standard & Poor's, at Assa Abloy risikerer at få nedjusteret sin kreditværdighed, der i øjeblikket er den relativt solide karakter "A minus".

Presset af faldende byggeaktivitet
"Ændringen af udsigterne reflekterer den øgede risiko, der er for at Assa Abloys finansielle mål vil blive svagere i en længere periode, end vi har forventet i forhold til vores kreditvurdering, på grund af pres på salget, marginerne og pengestrømmene," siger kreditanalytiker Varvara Nikanorava.

"Dette reflekterer en opbremsning i efterspørgslen på grund af reduceret erhvervsbyggeri i mange af selskabets markeder, et fortsat markant fald i boligmarkedet og risikoen for lave aktivitetsniveauer et godt stykke ind i 2010. Risikoen vil øges, hvis Assa Abloy ikke tilpasser sin opkøbsaktivitet til det forventede svagere forretningsmiljø," fortsætter Varvara Nikanorava.

Låseproducent allerede ramt af lavvækst
Assa Abloy er allerede ramt af den markant faldende byggeaktivitet. Fraregnet effekten af virksomhedskøb steg låseproducentens salg blot med 1 procent i tredje kvartal, og særligt erhvervssegmentet, der er selskabets vigtigste, er under stigende pres.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen