Berlingske Business

Sommerhusejere: Vi vil også have en hjælpepakke

Sommerhusejere: Vi vil også have en hjælpepakke - 1
Sommerhusejerne har ikke nok incitament til at udleje deres deltidboliger. Foto:

Glem alt om banker, finansielle institutioner og pensionskasser. Nu vil familierne have hjælp til at kickstarte den skrantende udlejning af sommerhuse.

Det kan ikke betale sig for sommerhusejerne at leje deres deltidshuse ud. Hvis omsætningen skal sparkes i gang, skal der være langt bedre skattefordele for sommerhusejerne. Det mener ejendomsmæglerkæden Home og Ferieudlejernes Brancheforening, skriver Jyllands-Posten.

Ferieudlejernes Brancheforening beretter at antallet af udlejningshuse på 10 år faldet fra omkring 40.000 til omkring 30.000 huse.

Hvis der igen skal gang i udlejningen, skal sommerhusejerne have en større økonomisk gulerod. Bundfradraget på 7000 kroner er simpelthen for lavt og har været det samme siden 1993, og partiet Venstre erkender i et turismeoplæg, at størrelsen af fradraget er ”forældet.”

Venstre vil ikke sætte et beløb på, hvad der i stedet ville være passende. Men Ferieudlejernes Brancheforening foreslår i stedet, at bundfradraget bliver hævet til 25.000 kroner, som giver en gevinst til ejerne på 5.000 kroner om året, hvis de udlejer deres sommerhus i mindst otte uger.

Ejendomsmæglerkæden Home har analyseret sig frem til, at 37.000 kroner er et passende bundfradrag, som giver en skattemæssig gevinst på 6.000 kroner om året. Samtidig foreslår Home, at private udlejere der kun lejer ud få uger om året, skal have lov at gøre det fuldstændig skattefrit.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen