Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Satser på ny ejendomsstrategi

04BUEFOTO-103734.jpg
André Scharf. Adm. direktør for Danica Ejendomsselskab. Foto: Poul Christensen.

En af de store danske spillere på ejendomsmarkedet, Danica Ejendomsselskab, har i André Scharf fået en ny adm. direktør, som glæder sig til at føre selskabet ind i fremtiden. Han glæder sig også over, at forgængeren bliver i selskabet.

André Scharf har afløst Danica Ejendommes tidligere direktør, Peter Mering, og han er – til trods for sine blot 37 år – en erfaren mand. Som tidligere driftsdirektør i samme selskab har han i hele sit arbejdsliv haft fokus på ejendomme og investeringer i en dansk og international kontekst, og han fremhæver analytiske egenskaber som en af sine stærke sider.

Danica Pension har de seneste to år arbejdet på at implementere en ny strategi for ejendomme. Den vil medføre, at selskabet kommer til at koncentrere sine investeringer i store ejendomme. Til gengæld vil man sprede sig lidt mindre, end man gør i dag, så de store ejendomme kommer til at fylde relativt mere i porteføljen. Strategien er allerede så småt implementeret, men det kommer til at tage fart de næste år, forklarer André Scharf.

11BUSPix-villa-191644.jpg

»Vi vil fortsætte med at eksekvere den strategi, som vi har arbejdet på de seneste to år, hvor vi arbejder hen imod at eje større, men til gengæld færre ejendomme. Det hænger sammen med, at vi gerne vil være mere aktive som ejere for at kunne skabe mere værdi for vores kunder. Det mener vi, at vi bliver bedre i stand til, hvis vi fokuserer vores investeringer mere og ikke spreder os helt så meget. Vi har desuden en komparativ fordel på grund af vores størrelse og finansielle styrke, og den fordel kommer simpelthen bedst i spil via de større investeringer. De næste par år kommer der flere store og unikke ejendomme i vores portefølje, da vi har købt os ind i nogle store udviklingsprojekter i København,« fortæller André Scharf, som dog understreger, at man fortsat vil kunne investere også i mindre ejendomme gennem Danica Pension.

Skal også fungere om 200 år

At opføre en bygning hører ikke til de flygtige projekter. Når det drejer sig om mursten, glas og beton. skal der normalt tages højde for det helt langsigtede perspektiv.

Paradoksalt nok virker det. som om at jo hurtigere udviklingen går i den tid, man lever i, jo længere frem i tiden er både bygherrer og investorer nødt til at forsøge at tænke. For udviklingen øger kravene, også til niveauet af fremtidssikring af både beboelses- og erhvervsejendomme.

RB PLUS Danskernes levetid nærmer sig udlandets

André Scharf ser frem til at tage de udfordringer, der venter, op:

»Det bliver meget spændende at få fart under vores nye strategi. Også den øgede digitalisering, de demografiske forandringer i samfundet og det stigende fokus på bæredygtighed er noget, jeg er meget optaget af. Når man laver en bygning, vil man jo gerne have, at den skal stå – og helst også fungere – ikke bare i dag, men også om 200 år. Derfor ligger der store beslutninger bag opførelsen af en ejendom. Verden forandrer sig hurtigt, og det skal man tænke ind,« siger André Scharf.

dnaica

Peter Mering bliver ombord

Han lægger ikke skul på, at han nyder og har nydt godt af det nære samarbejde med Peter Mering de seneste fem år. Samarbejdet fortsætter da også, nu blot med Mering på deltid grundet helbredsproblemer:

»Det er meget vigtigt for os, at Peter Mering bliver ved med at lægge nogle af sine kræfter i Danica Ejendomsselskab. Han er en person med høj energi og stor arbejdsiver, og vi er virkelig taknemmelige for, at han fortsat er en del af teamet. Det er et stort ansvar, jeg har fået overdraget fra ham, og jeg er meget bevidst om og har dyb respekt for det faktum, at jeg sidder med folks pensionsopsparinger og investeringer,« siger André Scharf.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen