Berlingske Business

Sådan vil Coop redde Udkants-brugser

gh
En særlig »borgmesterstrategi« skal sikre fremtiden for mange af de Dagli’Brugser og LokalBrugser, som ligger i landområder og slås både med skrumpende kundeunderlag på grund af land-til-by-flyttemønstret og med større vareudbud i de store byer.

Coop søsætter nu en særlig strategi, der skal sikre fremtiden for de mange Dagli’Brugser og LokalBrugser i de danske landområder.

En særlig »borgmesterstrategi« skal sikre fremtiden for mange af de Dagli’Brugser og LokalBrugser, som ligger i landområder og slås både med skrumpende kundeunderlag på grund af land-til-by-flyttemønstret og med større vareudbud i de store byer.

»Den enkelte brugsuddeler og butiksbestyrelse skal tænke som en borgmester og spørge: »Hvad kan jeg gøre for vores lokalsamfund?« Det kan være, den lokale brugs skal have et lille posthus, måske skal en fiskemand komme forbi en gang om ugen, måske kan en pizzamand bo i lokalerne,« siger Kræn Østergaard Nielsen, detailudviklings- og ejendomsdirektør i Coop-koncernen med samlet 1.200 butikker.

PIX

Hovedparten af de cirka 360 Dagli’- eller LokalBrugsen ligger uden for de større byer, hvor Coop typisk har andre kæder. En god del er ejet af selvstændige brugsforeninger, som ofte også ejer bygningerne, men uanset ejerforhold af butik og mursten vil Coop ifølge Kræn Nielsen strække sig langt for at holde fast i de små landlige brugser.

»Det er ofte den eneste tilbageværende butik, som derfor har stor betydning for hele oplandet. Og vi vil prøve at tiltrække nye funktioner, så butikkerne bliver mere levedygtige.«Kræn Nielsen vurderer – uden at sætte tal på – at et vist antal lukninger bliver uundgåelige de kommende år trods »borgmesterstrategien«.

Det sidste tiår er cirka 60 små brugser forsvundet, og detailhandelseksperterne i Retail Institute Scandinavia spår i en ny analyse, at hver fjerde Dagli’- og LokalBrugs er væk om fem år, mens hveranden vil være forsvundet om ti år.

gh

28BUEBagsideKraen-Oestergaa.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen