Berlingske Business

Røde regioner

Trods blå fremgang er Socialdemokraterne stærkest i regionerne.

Selv om blå blok gik frem ved kommunal- og regionsvalgene i sidste uge, har Socialdemokraterne stadig en stærk position i de fem regioner, som afløste amterne ved strukturreformen i 2007.

Partiet genvandt som ventet posterne som regionsformand i både Nordjylland og Midtjylland – med Ulla Astman henholdsvis Bent Hansen. Og i hovedstaden kan folketingsmedlem Sophie Hæstorp Andersen (S) afløse sin afgående partifælle Vibeke Storm Rasmussen.

Til gengæld tippede balancen i Region Sjælland, så venstremanden Jens Stenbæk til nytår overtager formandsposten fra socialdemokraten Steen Bach Nielsen.

I Region Syddanmark bevarede Carl Holst (V) som ventet tjansen som leder af regionen.

I den 17 mand store bestyrelse for Danske Regioner har Bent Hansen hidtil siddet for enden af bordet, men efter SFs store tilbagegang er han denne gang afhængig af Radikale. Ved redaktionens slutning mandag eftermiddag var der ingen afklaring på formandsvalget.

pix-rigshospitaletnordfløj

Langt hovedparten af budgetterne i regionerne går til sygehuse, og for få år siden blev der søsat et stort investeringsprogram med 40 milliarder kroner fra statens såkaldte kvalitetsfond, der skal modernisere den offentlige sektor.

Et par steder har regioner prøvet kræfter med offentligt-privat partnerskab (OPP), senest i Næstved, hvor Region Sjælland har indgået samarbejde med byggefirmaet KPC og Industriens Pension om et 110 millioner kroner dyrt nybyggeri til strålebehandling mod kræft. Desuden har Midtjylland brugt OPP ved et psykiatrisk hospital.

Under den nylige regionsvalgkamp foreslog både Radikale og Venstre i hovedstaden at bruge OPP-modellen, mens Socialdemokraterne – der fastholdt formandsposten – var mere loren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen