Berlingske Business

Rigmand dropper milliard-storcenter - bygger boliger i stedet

hillerød
Milliardæren Mikael Goldschmidt opgiver at bygge Danmarks største storcenter i Hillerød.

Danmarks største center til en pris på halvanden milliard bliver alligevel ikke bygget - på grund af politisk modstand og måske et hårdere marked. Nu skal den store grund i Hillerød bruges til masser af boliger.

Ejendomsinvestoren og milliardæren Mikael Goldschmidt kaster håndklædet i ringen og opgiver at bygge Hillerød Storcenter - det skulle have været landet største indkøbscenter med biografcenter og 50-55 butikker, en pris på halvanden milliard og et opland på 600.000 nordsjællændere og sommerhusbeboere.

05bussynsvinkel_A_20140131.jpg

»Vi har arbejdet i ni år med vores centerprojekt, men har i forløbet konstateret betydelig politisk usikkerhed, og samtidig konstateret, at det har for lange udsigter at afvente en afklaring omkring dette,« skrev Mikael Goldschmidt og hans M. Goldschmidt Holding-koncern i en pressemeddelelse sent torsdag og varslede i stedet et større og sandsynligvis dyrere projekt med boliger.

For et år siden sagde et snævert flertal i byrådet ellers ja til Goldschmidts ønske om et etablere en torvehal med fødevarer i centret, der ellers var forbeholdt butikker med udvalgsvarer, og på den baggrund varslede Goldschmidt, at NU kom centret.

Centerplanerne har budt på stor lokal modstand, ikke kun fra dele af byrådet. Modstanderne har blandt andet slået på, at købstaden i forvejen har to centre: Slotsarkaderne, som åbnede i 1992 og snart bliver udvidet af ejeren, Danica Pension, og det skrantende Gallerierne fra 2006. Den lokale Frederiksborg Amts Avis har også gjort op, at butikker er lukket i stribevis i Hillerød.

Hillerød Storcenter illustration1

Ydermere har nabokommunerne klaget over beslutningen, og samlet har modstanden altså fået Goldschmidt til at droppe centerplanerne.

Læs Berlingske-portræt af Ulrik Bebe, der som Goldschmidts højre hånd har styret centerprojektet

I stedet vil Goldschmidt - der modsat mange andre bevarede og udbyggede sin ejendomsbaserede formue under finanskrisen - »sadle om og investere i et ambitiøst boligprojekt« på den 88.000 kvadratmeter store grund. Det svarer til cirka 12 fodboldbaner.

Projektet omfatter byggeri på cirka 110.000 kvadratmeter af boliger - hvis de omregnes til familieboliger på godt 100 kvadratmeter bliver der tale om godt tusind enheder, formentlig med salgspriser til noget over et par milliarder kroner.

Planerne lægger op til meget varieret byggeri med højder på hele 15 etager i punkthuse og med en vifte af boligtyper fra store familieboliger over seniorboliger og lejligheder til enlige til mindre studenterhybler.

Byggeplanerne vil komme i konkurrence med udstykninger i den vestlige udkant af selve Hillerød by og af den nye Favrholm-bydel ved det kommende supersygehus og den kommende station syd for den nordsjællandske hovedstad.

Goldschmidt-planerne er døbt »Livets cyklus« og blev torsdag aften repræsenteret for borgmesterpartiet Konservative samt Venstre, Liberal Alliance og Radikale, der alle støttede centerplanerne. Og ejendomsselskabet lægger, hvad nogen måske vil opfatte som et lettere pres på de lokale politikere:

»Vi forventer nu at der igangsættes arbejdet med en ny lokalplan, som bør være klar inden sommerferien, således at den kan sendes i høring. En lokalplan til boliger, kræver ikke en VVM-redegørelse. Med den rette indsats vil vi være klar til at bygge de første boliger til efteråret,« udtaler Mikael Goldschmidt.

Trods de droppede centerplaner i Hillerød, bliver der investeret i ny center- og butikskapacitet flere andre steder i hovedstadsområdet.

Samme dag Goldschmidt droppede sine planer, åbnede første etape af en retailpark - eller butikspark - i Glostrup til en pris på cirka en kvart milliard, og til efteråret åbner et stort center i Herlev under navnet BIG, tidligere kendt under projektnavnet DISA Shopping.

glostrup1

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen