Berlingske Business

Presset MT Højgaard holder fast i forventningerne

MT Højgaard
Foto:

Den økonomiske udvikling i 3. kvartal er forløbet som forventet for entreprenørvirksomheden MT Højgaard. Omsætningen de seneste tre måneder ligger væsentligt under samme periode sidste år.

Driftsresultatet (EBIT) er et overskud på 24 mio. kr. og dermed på niveau med resultatet i 2. kvartal. Resultatet afspejler, at der fortsat afvikles på ordrer med svag lønsomhed.

Ifølge selskabet selv ses der en gradvis forbedring i lønsomheden i takt med, at den stramme tilbuds- og risikostyring afspejles i produktion.  Ordreporteføljens samlede kvalitet og risikoprofil er således styrket væsentligt.

Det er snart et år siden, at koncerndirektør Torben Biilmann tiltrådte Danmarks største entreprenørselskab og der har været fokus på at stramme forretningen op lige siden.

For at sikre en sund økonomisk udvikling har der i årets første tre kvartaler været arbejdet med en række målrettede initiativer med omlægninger af koncernens aktiviteter, såvel i forhold til kunderne som internt, lyder det i en meddelelse fra selskabet.

 
Byggeri_premium

  
Omsætningen i de første tre kvartaler udgør 5,1 mia. kr. mod 7,7 mia. kr. i samme periode sidste år. Driftsresultatet (EBIT) for de tre kvartaler er et underskud på 21 mio. kr., hvilket er på niveau med det forventede.

MT Højgaard har det seneste årti omsat for samlet 103 milliarder kroner, men har i samme periode samlet set været en underskudsforretning.

Værst er det gået de to seneste år. I 2011 fik selskabet et underskud før skat på 335 millioner kroner. I 2012 var underskuddet på hele 512 millioner kroner.

MT Højgaard er aldrig er blevet den succes, der var meningen med fusionen i 2001 af de to gamle virksomheder, Monberg & Thorsen og Højgaard & Schultz.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen