Berlingske Business
17:42

PostNord varsler nye kæmpebyggerier

1
Carsten Dalbo Pedersen, chef for Logistics & eCommerce i PostNord Danmark fra 1. april 2014. Fra 15. august 2014 desuden administrerende direktør for PostNord Logistics A/S. Inden da chef for Logistik Danmark siden 1. januar 2013 og før det chef for Post Danmark Logistik A/S siden 1. september 2009. Tidligere vicedirektør i Kurer Ekspres Pakker (KEP) i Post Danmark A/S. Foto:

Endnu inden den store pakketerminal ved Køge er bygget, er et eller flere tilsvarende anlæg på tegnebrættet hos PostNord. Logistikchefen Carsten Dalbo er tryg ved, at modellen er fremtidssikret – han tror ikke, robotter kommer til at overtage meget mere af arbejdet.

Det er kun godt et par måneder siden, at PostNord annoncerede opførelsen af et 56.000 kvadratmeter stort logistikcenter i Skandinavisk Transport Center i Køge. Men det siger noget om den sprudlende vækst i branchen, at Carsten Dalbo, chef for Logistics & e-Commerce, allerede nu kan forudsige, at man kommer til at bygge flere centre i samme skala.

»Centret skal betjene hele Danmark. Men vi har en forventning om, at efterspørgslen bliver stå stor, at vi også skal bygge en to’er og en tre’er. Det er absolut ikke urealistisk, at der på et tidspunkt også kan komme et center i Vestdanmark. Men for så vidt centrene også skal servicere det nordiske marked, er det bedre, at de ligger i Østdanmark. Planen er nok, at vi bygger nummer to lige ved siden af centret i Køge,« siger Carsten Dalbo.

Behovet for den ekstra kapacitet kommer ikke blot fordi, mængden af pakker stiger. Nok så stor betydning har det, at man forventer at få mere arbejde med hver pakke. Det nye center består således af to dele, hvoraf den ene skal håndtere såkaldt tredjepartslogistik.

Værdifulde ejendomme gik familiefonds næse forb

Værdiskabende ydelser

Det vil sige, at PostNord ikke blot står for transport for A til B, men også leverer en fuldt betjent lagerløsning for sine kunder, med diverse værdiskabende ydelser. Det kan for eksempel være 360 graders fotografering af produkterne, uploading af billederne på kundens hjemmeside og plukning og pakning af varerne, efterhånden som de bliver bestilt.

»Vi vil meget gerne sælge nogle ekstra ydelser, for den rene lagerføring er der ikke voldsomt mange penge i,« siger Carsten Dalbo.

Han fremhæver også, at mønstret for e-handlen er ved at ændre sig i retning af noget mere pladskrævende.

»Den tunge logistik bliver en stadig større del af e-handlen. Man køber oftere end tidligere for eksempel møbler og vaskemaskiner på nettet. Det betyder også, at vi ikke længere skelner mellem pakkestørrelser på samme måde, som vi har gjort. Vi har en stadig en produktdefinition, der siger, at en pakke kan veje op til 35 kilogram. Men det er jo ikke noget, kunden går op i, og vores strategi tilsiger, at kunden skal have samme oplevelse, uanset hvilken vare der er tale om,« siger Carsten Dalbo.

Det er Pareto Securities, der opfører det nye logistikcenter i Køge. PostNord vil leje sig ind, men ifølge Carsten Dalbo behøver udlejeren ikke være alt for bekymret for, om bygningerne bliver utidssvarende.
I hvert fald for så vidt angår den del, der skal bruges til tredjepartslogistik, tror han ikke en automatisering, der vil ændre behovet for lokalernes dimensioner, ligger lige for.

Automatisering er ufleksibelt

»Udfordringen, hvis man vil lave fuldautomatiske lagre, er, man skal have meget lange aftaler med kunderne, før investeringen kan tjene sig hjem. Det kan tage 10-15 år. Og selv om de fleste kunder bliver mere end blot et par år, er det vores erfaring, at det er bedre med nogle semiautomatiske systemer, hvor der også er mennesker involveret. Problemet er jo også, at med fuld automatisering har du bundet dig til nogle bestemte typer af varer og kunder,« siger Carsten Dalbo.

Han anslår, at der vil komme til at arbejde cirka 150 mennesker på de 31.000 kvadratmeter, som skal bruges til tredjepartslogistik. På de 25.000 kvadratmeter, der skal bruges til ren sortering af pakker og gods, kan det derimod blive mere relevant med automatisering.

PostNord forventer at få en konkurrencefordel ved, at de to faciliteter ligger lige op og ned af hinanden. De pakker, der er pakket for kunder, skal blot køres over gårdspladsen – så er de inde i omdelingssystemet, som også omfatter pakker fra udlandet.

»Lageret i Køge vil blive ret unikt. Mange lagerhoteller er jo placeret i ældre industri- og speditionsejendomme, og de er slidte og måske kun 6 meter høje. Vi bygger til, at vi kan have 12,5 meter på den indvendige side, og så udnytter man jo kvadratmeterne meget bedre,« slutter Carsten Dalbo.

vejarbejde

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen