Berlingske Business

Plan om Danmarks højeste hus er kuldsejlet

Ckaus Hommelhof
Claus Hommelhof foran en af de realiserede etaper af Lighthouse Foto:

Det der skulle blive Danmarks højeste hus og Aarhus' vartegn, det 142 meter høje Lighthouse, bliver ikke til noget i denne omgang.

Investoren bag Havneinvest A/S, der skulle bygge det 142 meter høje Lighthouse i Aarhus, har droppet det prestigefyldte projekt, der blev sat i søen for mere end seks år siden. Det skriver Jyllands-Posten.dk.

Havneinvest skulle inden nytår beslutte sig for, om man ville betale 270 mio. kr. for byggegrunden til højhuset på havnefronten, men det kommer ikke til at hænge sammen, og især jordbundsforholdene og omkostningerne ved at bygge højt har været udslagsgivende.

unibrew


»Summen af det hele gjorde projektet lidt håbløst, og skulle vi så oveni regne med lidt ekstra omkostninger, nåede vi alt for langt væk fra det, der var realistisk,« siger Claus Hommelhoff, der er hovedinvestoren bag Havneinvest, til Jyllands-Posten. Han har i øvrigt uden held forsøgt at få store europæiske entreprenører med på projektet, der ville komme til at koste halvanden milliard kroner.

Så sent som 30. september fastholdt Aarhus-borgmesteren Jacob Bundsgaard (S), at Lighthouse skulle realiseres efter den oprindelige plan. Men efter at Havneinvest A/S nu har opgivet projektet, er han alligevel åben for at se på andre muligheder.

holberg

»Det er klart, at når nogle i øvrigt meget dygtige og driftige investorer ikke har kunnet finde løsningen til at realisere projektet, er vi nødt til at tage det ind på værkstedet og se på, om rammen er rigtig,« siger borgmesteren til Jyllands-Posten.

Lighthouse-projektet omfatter udover højhuset også lavere byggeri, og her er der gennemført en etape, som de første beboere kunne tage i brug i maj 1012.

Byggeri_premium

 

.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen