Berlingske Business

Pihl-konkurs sender 90 projekter i spil

28BUSPihl.jpg
Pihl er gået konkurs, og byggeriet af Inderhavnsbroen mellem Nyhavn og Holmen er i fare for at blive udsat. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Kurator har først overblik over de samlede krav efter Pihl & Søn konkursen om tre til fire måneder.

Det er ikke kun prestigebyggerier som Nordhavnstunnelen i København og Frederiksunds motorvejen, der kan komme i klemme efter at Pihl & Søn er gået konkurs. I alt 90 projekter, hvoraf de 15 til 16 er større projekter, er kommet i problemer, efter at et af landets førende entreprenørselskaber måtte dreje nøglen om.

Det oplyser kurator Henrik Steen Jensen fra Holst Advokater til Berlingske Business.

Den samlede værdi af byggeprojekterne kendes ikke præcist, men ifølge den seneste årsrapport fra selskabet var ordrebeholdningen ved begyndelsen af 2013 på 4,7 mia. kr. Heraf var de 93 pct. placeret på det nordiske marked.

Nyhedsbrev

Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om ejendomme og byggeri. Klik her.

Henrik Steen Jensen påpeger, at kurator er bindeleddet mellem bygherrerne, garantistillerne og dem, som måske overtager projekterne.

»Vi sidder med projekterne og skal få så mange penge som muligt hjem til konkursboet. Vi forventer op til weekenden at være klar med dataene, og derefter kan salgsprocessen gå i gang,« siger Henrik Steen Jensen.

»Hvor længe, det vil tage, er svært at sige, og det vil være individuelt fra projekt til projekt. Det kan være, de interesserede løber skrigende bort, eller at de siger, det vil vi gerne overtage,« siger Henrik Steen Jensen, der fremhæver, at de først har det samlede overblik over kravene efter konkursen om tre til fire måneder. Det skyldes, at mange underleverandører typisk har penge til gode for juli og august.

»Langt fra alt for august har vi fået fakturaer på endnu,« siger Henrik Steen Jensen.

Aarsleff overtager Nørreport

Da nyheden om Pihl & Søn kom frem, var Nørreport Station en af de store byggeprojekter, der øjeblikkeligt skabte usikkerhed. Ville stationen nogen sinde blive klar igen eller skulle byggerodet midt i København fortsætte meget længere tid end beregnet, lød det nervøse spørgsmål.

Men i går kom det frem, at Per Aarsleff a/s viderefører opgaven med at gøre stationen færdig. Herudover vil Aarsleff starte forhandlinger med de beskæftigede på projektet for, at de eventuelt kan fortsætte deres ansættelse i en kortere eller længere periode.

Aarsleff har hele tiden været med i det konsortium, der står bag projektet, og selskabet skriver i en meddelelse til fondsbørsen, at selskabet vil stå som garanti for, at arbejdet så vidt muligt fortsætter uhindret, og at det overtager konsortiets forpligtigelser over for leverandører og underentreprenører. Aarsleff oplyser samtidig, at selskabet har cirka 30 mio. kr. til gode hos Pihl.

Den samme sikkerhed, som der nu gælder for Nørreport, er ikke blevet stillet for en række andre byggeprojekter, som Pihl & Søn har kontrakt på i hovedstaden. Og i går gav konkursen tydeligvis anledning til hovedbrud på kontorerne i kommunen.

På den gode side tæller FN Byen. By & Havn fremhæver, at byggeriet af FN Byen er så langt, at det ikke skulle give de store problemer. Hvad, konkursen præcis kommer til at betyde ved By & Havn, vides ikke endnu, men selskabet regner med at kunne komme med en status om en uge.

Helt så nemt er det ikke sikkert, at det kommer til at gå med en række andre projekter i København. Københavns Kommune har fire væsentlige projekter i gang med Pihl & Søn. Og nogle vil blive ramt mere end andre.Eksempelvis har tunnelarbejdet på Nordhavnsvej flere entreprenører tilknyttet projektet. Og de er ifølge kontrakten med Københavns Kommune forpligtet til at fuldføre opgaven. Men når det gælder opførelsen af Inderhavnsbroen mellem Nyhavn og Holmen, er det kun Pihl & Søn, der har haft det fulde ansvar. Og her kan det muligvis få større konsekvenser for kommunen.

Problemer med betalinger

I branchen har det længe været kendt, at Pihl havde problemer med at betale til tiden, og at det ældgammel familiefirma i vid udstrækning benyttede polske underleverandører.

Hvor meget, bygherrerne samlet har i klemme efter konkursen, er der ingen, der tør spå om. Men kreditorerne har siddet helt tæt på Pihl & Søn længe, da problemerne blev tydelige allerede sidste år. Mange bygherrer har nået at lave back-up-planer, fordi selskabets problemer har været kendt gennem længere tid blandt andet takket være Berlingskes artikler i foråret.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen