Berlingske Business

Pensionsselskaber vil finansiere københavnsk havnetunnel

havn
På grund af den manglende transportinfrastruktur må der i dag ikke bygges på den store grund mellem Øresund og Københavns Havn. Foto:

Hvis flere selskaber går sammen, er det muligt at finde 30 milliarder til en havnetunnel, mener Sampension.

En havnetunnel kan åbne op for byggeri på den cirka 500.000 kvadratmeter store Refshaleø, som ligger kun godt et kvarter på cykel fra Rådhuspladsen i København.

Det vil i så fald sende værdien af grunden på himmelflugt.

Og netop derfor er de danske pensionsselskaber, som ejer øen, klar til at opføre, drive og finansiere en havnetunnel i et såkaldt offentligt-privat partnerskab (OPP).

13BUSAdvokat-Anne-Broksoe#2.jpg

Det fortæller administrerende direktør i Sampension Hasse Jørgensen til Børsen torsdag.

»Det er min vurdering, at det ikke ville være noget problem at lave en finansiering af den størrelse,« siger han til avisen.

Projektet anslås at ville koste op mod 30 milliarder kroner.

Også hos PKA og PFA er man klar til at investere i infrastruktur og ser positivt på tunnelen.

Det samme gør et politisk flertal.

En havnetunnel var således et af tre projekter, der blev drøftet på et OPP-møde mellem transportminister Ole Birk Olesen (LA) og en række pensionsselskaber og kommuner mandag.

»Vi er underlagt regler om, hvor store budgetunderskud og hvor stor gæld vi må have. Så selv om vi kan se, at det vil være en god idé at optage et lån og gøre en investering, bliver det ikke gjort, fordi vi er underlagt de her regler,« siger ministeren til Børsen.

08BUSpfa-135734.jpg

»Det rejser spørgsmålet, om man skal afsøge muligheden for, at andre foretager investeringen,« siger Ole Birk Olesen med henvisning til, at Sampension, PKA, PFA, Pensam og LD ejer en stor del af Refshaleøen.

På grund af den manglende transportinfrastruktur må der i dag ikke bygges på den store grund mellem Øresund og Københavns Havn. Den er derfor kun bogført til en milliard kroner.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen