Berlingske Business
08:28Novo Nordisk hæver prisen på insulin i USA

Pengene fosser ud af By & Havn

Pengene fosser ud af By & Havn - 1
Sluseholmen Foto:

Ingen tør sætte penge i Københavns nye bydele. Det offentligt ejede selskab By & Havn har på to år tabt knap en milliard kroner, og pengene vil fortsætte med at vælte ud af selskabet de kommende år.

Det erkender selskabet selv i et notat, Politiken er i besiddelse af.

By & Havn står for salg af grunde i Københavns nye bydele såsom Ørestad og Sluseholmen, og det taber i øjeblikket penge med ekspresfart. Situationen er gravalvorlig, vurderer Jens Kristian Elkjær-Larsen, statsautoriseret revisor og forskningsleder ved CBS.

»Uanset hvad kommer selskabet på et tidspunkt i en situation, hvor det ikke kan betale sine renteudgifter, og derfor undrer det, at der ingen steder står noget om, hvorvidt man må have en lånegaranti eller en indeståelse fra staten. Det er svært at se, hvordan selskabet ellers skal overleve«, siger han til Politiken.

By & Havn er ejet i fællesskab af staten og Københavns Kommune, og hvis selskabet ikke kan betale sine regninger, kommer skatteborgerne til at punge ud, vurderer Jens Kristian Elkjær-Larsen.

By & Havn erkender selv, at det ser sort ud. Selskabet må ud at låne de mange millioner, som det taber i de kommende år, fortæller bestyrelsens formand, tidligere skatteminister Carsten Koch.

»Konjunkturerne har vist sig ikke at være med os. Det har ramt os hårdt, at alle de byggegrunde er faldet voldsomt i værdi på meget kort tid, samtidig med at der er kommet moms på byggegrunde. Oveni har finanskrisen ramt os hårdt, fordi vi har måttet låne penge til meget høje renter«, siger Carsten Koch til Politiken. Han sætter dog sin lid til, at boligmarkedet vender, så By & Havn begynder at tjene penge fra 2012.

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, kalder selskabets økonomi »uforsvarlig«. »Vi har hele tiden ment, at økonomien ikke ville holde. Man kan ikke udelukke, at vi nu får en ekstraregning, og transportminister Lars Barfoed (K) må nu indkalde til et møde, så vi kan se på, om vi bliver nødt til at gribe ind«, siger Pia Olsen Dyhr til Politiken. Hverken transportminister Lars Barfoed eller overborgmesterkontoret på Københavns Rådhus har ønsket at kommentere sagen over for Politiken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen