Berlingske Business

Overhængende fare for at Sjælsø går konkurs

dfsdf
»Der er da en reel risiko for konkurs. Hvor stor den er, vil jeg ikke begynde at gætte på,« siger bestyrelsesformand John Frederiksen. Foto:

Bestyrelsen for Sjælsø-koncernen har kastet håndklædet i ringen. Kassen er tom. Der er reel risiko for konkurs, erkender bestyrelsesformanden John Frederiksen. Men hvor stor den er, tør han ikke gætte på.

Efter nogle års kamp for at komme på ret køl har bestyrelsen og ledelsen for ejendomsudviklerkoncernen Sjælsø i 11. time måttet kaste håndklædet i ringen.

Sjælsø er insolvent og i overhængende fare for at gå konkurs.

Med voldsom mangel på nødvendig likviditet og en tom kasse er koncernen ude af stand til at betale sine regninger.

Den kuldsejlede koncern vil sandsynligvis gå konkurs, medmindre det lykkes en gruppe advokater – herunder advokat Lars Skanvig fra Bruun & Hjejle – at rekonstruere dele af gruppen med selskaberne Sjælsø Gruppen, Sjælsø Danmark og Sjælsø Retail.

Bestyrelsesformand John Frederiksen fra Sjælsø erkender alvoren.

»Der er da en reel risiko for konkurs. Hvor stor den er, vil jeg ikke begynde at gætte på,« siger John Frederiksen.

De seneste år har været en deroute af rang – ikke mindst for aktionærerne i Sjælsø Gruppen.

Det børsnoterede ejendomsselskabs aktiekurs toppede i april 2006 i kurs 247 og lukkede i forgårs i kurs 3,13.

Det svarer til et fald på 99 procent.

Tabte en halv milliard i 2012

Nu er handlen med aktien suspenderet, og selskabet har anmeldt en rekonstruktion – som svarer til den tidligere betalingsstandsning – til skifteretten i Hillerød for de tre selskaber.

Børsnoterede Sjælsø Gruppen tabte næsten en halv milliard kr. i 2012, fordi selskabet var hårdt ramt af nedskrivninger på goodwill, beholdning af projekter og tilgodehavender på godt 300 mio. kr.

Finanskrisen har været et hårdt slag for den nu stærkt underdrejede, ja efterhånden udraderede developerbranche, som gennem de senere år har oplevet lavere omsætning, markant lavere adgang til at låne penge i bankerne og lavere indtjening på gennemførelse af ejendomsprojekter.

Sjælsø, kendt for bl.a. kontor- og hotelbyggeriet Copenhagen Towers i Ørestaden og Porcelænshaven på Frederiksberg, har måttet skille sig af med projekter til en fortjeneste, hvor det meste af provenuet fra salgene er brugt til at bringe gælden ned til de banker, der finansierede projekterne.

I de seneste fem år er koncernens gæld nedbragt fra syv til tre milliarder kr.

Før finanskrisen i 2008 havde Sjælsø Gruppen solgt en stor portefølje af ejendomme i Sverige og Finland til PG Scandinavian Invest, det tidligere Property Group.

»Men de manglede at betale 400 mio. svenske kr.,« fortæller bestyrelsesformand John Frederiksen.

»Siden har vi haft et trecifret tilgodehavende i en halv snes retailejendomme og jord, som ikke blev solgt, og i dag ejes af Sjælsø-koncernen. Derfor har vi i høj grad lidt under mangel på likviditet.«

Igangværende byggerier for halvanden mia.

Et antal datterselskaber med igangværende byggerier til samlet godt halvanden milliard kr. – bl.a. på Margretheholm og Teglholm i København og den tidligere TV-by i Gladsaxe – forventer Sjælsø-formanden kan blive videreført med hjælp fra investorer, herunder pensionskasser, samt banker.

Byggeriet på for eksempel Margretheholm ligger i et datterselskab, hvor pensionskasserne PKA og TopDanmark investerer i boliger.

I hvert selskab er modellen, at en bank har finansieret jorden, mens investorerne løbende finansierer byggeriet og dermed betaler regningerne, som byggeriet skrider frem.

Dermed er leverandører, entreprenører og ansatte ved byggeriet sikret deres penge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen