Berlingske Business

Opsvinget forstærker hotelboomet

Tivoli II ved Kalvebod Brygge .Hotellet åbner 1. juli og kommer
Tivoli II ved Kalvebod Brygge .Hotellet åbner 1. juli og kommer til at ligge ved siden af "søsteren" Tivoli Hotel Foto:

Med flere gæster og højere priser på de københavnske hoteller kan det langvarige boom med udvidelser og nye hoteller fortsætte en rum tid endnu.

Om få uger åbner Tivoli Hotel II til en halv milliard kroner nærmest som symbol på, at den langvarige byggefest for hotelbranchen i hovedstaden ser ud til at fortsætte og måske endda kan blive forstærket, fordi hotellerne nu tjener godt med penge efter nogle sløje år.

»2014 var et rigtig godt år for hotellerne i København, og 2015 bliver måske endnu bedre,« siger Peter Winther, partner i mæglerfirmaet Sadolin & Albæk med speciale i blandt andet hoteller.

Belægningen steg mærkbart sidste år, og gennemsnitsprisen per værelse voksede – med højere belægning er der brug for færre rabatter, og samtidig har opsvinget øget antallet af forretningsfolk, der generelt betaler mere end turister.

Konsulentfirmaet Nordic Hotel Consulting noterer i sin seneste kvartalsrapport, at København har fået en »glimrende start« på 2015, og jublen er da også stor hos regionalformanden i brancheforeningen Horesta:

»Vi har nået et leje, hvor markedet ikke bliver rystet, når et stort hotel åbner, og markedet kan fint bære 300-400 nye værelser om året,« siger Allan Agerholm, som desuden er direktør for BC Hospitality Group med blandt andre Bella Center samt Bella Sky- og Crowne Plaza-hotellerne.

Han glæder sig over, at 2016 bliver et af de bedste kongresår nogensinde for København.

Hotel Plaza

Med åbningen 1. juli af det nye Tivoli får København 282 ekstra hotelværelser samt 38 møde- og konferencelokaler, og samlet får Arp-Hansen-kæden dermed 1.200 værelser og plads til 6.000 konferencegæster i komplekset mellem den store postterminal og Kalvebod Brygge. I forvejen ligger her Tivoli I-hotellet, lavpris-lilesøsteren Wakeup Copenhagen og Tivoli-kongrescentret.

»Vi har haft høj belægning i 2014, og gennemsnitspriserne begynder at komme opad, så vi vil gerne bygge flere hoteller i København. Men de skal ikke ligge, hvor kragerne er vendt, så det er svært at finde grunde,« siger administrerende direktør Dorte Krak.

Indimellem lykkes det dog, og sidste år åbnede kæden et Wakeup-hotel i Borgergade i det centrale København.

28BUSComundu.jpg

Hovedstaden har næsten fordoblet antallet af værelser siden årtusindskiftet: I 1990erne lå antallet stabilt på godt 9.000, nu er tallet knap 18.000 værelser efter næsten uafbrudt vækst.

Store spring skete i 2009 og 2011 med Ørestad-hotellerne Crowne Plaza, Cabinn Metro og Bella Sky, der har rekorden med godt 800 værelser.

»På kort sigt bliver branchen ikke udfordret af, at kapaciteten vokser med fem procent (cirka 900 værelser, red.), og om ti år kan der godt være plads til 23.000 værelser eller 5.000 ekstra. Investorer udefra har ikke været så interesserede i hoteller, men en del erhvervsfolk og velhavende familier er begyndt at købe, og interessen kan måske brede sig til større investorer som pensionskasser,« siger Peter Winther fra Sadolin & Albæk.

Pilen peger fortsat opad med adskillige projekter på vej efter en »pause« i 2012 og 2013 med kun ret få ekstra værelser.

I Ørestad City har Cabinn-lavpriskæden ændret sine planer om blandt andet at bygge kontorhotel og et stort studie; i et stedet kommer der 530 hotellejligheder med et samlet budget omkring en kvart milliard kr..

»Vi er lige blevet færdige med forhandlingerne med kommunen. COBE har tegnet projektet, og det tager vel to år at bygge, så vi kan åbne i 2017,« siger ejer og grundlægger Niels Fennet.

Næste år håber Marriott-kæden at kunne åbne et 200 værelser stort koncepthotel med navnet Moxy i Sydhavnen, mens Glostrup Park og Astoria ved hovedbanegården er klar med udvidelser.

I 2017 får Niels Fennets over 500 nye Cabinn-værelser i Ørestad måske med følgeskab af et 150 værelser stort projekt i Sydhavnen fra den spanske Melia-gruppe.

-Arkiv- Ill til RB 08.05.2012 21:50 Frank Jensen gør comeback i

Nogenlunde samtidig håber Radisson Blu Scandinavia at kunne afslutte en spektakulær udvidelse med ti ekstra etager og langt over 200 værelser.

Også et par mindre projekter i luksusklassen – i Tivoli og i Illum-bygningen – er måske på vej, og så har Danica Pension varslet 200-400 værelser i et helt nyt hotel klos op ad Hovedbanegården.

Det skal indrettes i det mangeårige Post Danmark-hovedsæde på Bernstorffsgade; her har pensionstanken købt et større kompleks, som også omfatter postterminalen. Dén bliver revet ned, men hovedkontoret skal forvandles til hotel, gerne med fire eller måske endda fem stjerner, og Danica leder nu efter en hotelpartner.

Det samme gør ATP få kilometer væk: Radisson Blu-kæden har opsagt sit lejemål i det frederiksbergske Falconer-kompleks for 140 værelser og det tilknyttede kongrescenter.

Peter Winther fra Sadolin & Albæk tror dog ikke, at den opgave bliver »specielt vanskelig«:

»Komplekset er 50 år gammelt og trænger til en renovering, hvor værelserne nok skal gøres større, og der skal skabes flere værelser. Men beliggenheden er god og central.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen