Berlingske Business

Økonomisk krise giver flere tomme kontorer

Økonomisk krise giver flere tomme kontorer - 1
"Usikkerheden mindsker virksomhedernes lyst til at udvide eller tvinger dem til at afskedige ansatte eller lukke. Det er derfor helt naturligt, at efterspørgslen på erhvervslokaler er faldet, og antallet af ledige kvadratmeter stiger, ligesom færdiggørelsen af nye kvadratmeter, der udvider markedet, spiller ind," siger økonom Mads Lindegaard fra Dansk Ejendomsmæglerforening. Foto:

Antallet af ledige kontorer og andre erhvervslokaler fortsætter med at vokse, fordi virksomhederne er usikre på deres økonomiske fremtid.

Ledigheden for kontorer er på landsplan steget 0,6 procentpoint gennem det seneste kvartal og 2,3 procentpoint over det seneste år. Det betyder, at ledigheden på landsplan nu er 6,8 procent, viser tal fra Online-Lokalebørs Statistikken.

I Københavns by og Københavns omegn er ledigheden for kontorer steget med henholdsvis 1,0 og 0,5 procentpoint i forhold til sidste kvartal, og der er tilsvarende sket en stigning på henholdsvis 3,4 og 1,8 procentpoint i forhold til samme periode sidste år. Ledighedsprocenten for kontorlokaler i Københavns by og Københavns omegn ligger i årets andet kvartal på henholdsvis på 7,4 og 8,3 procent. "Virksomhederne fortsætter med at tilpasse sig den økonomiske situation. Usikkerheden mindsker virksomhedernes lyst til at udvide eller tvinger dem til at afskedige ansatte eller lukke. Det er derfor helt naturligt, at efterspørgslen på erhvervslokaler er faldet, og antallet af ledige kvadratmeter stiger, ligesom færdiggørelsen af nye kvadratmeter, der udvider markedet, spiller ind," siger økonom Mads Lindegaard fra Dansk Ejendomsmæglerforening.

Markedet for lager- og produktionslokaler oplever også en stigende ledighed, mens ledigheden for detailhandelslokaler er mere stabil over det meste af landet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen