Berlingske Business

Ny Valby-boss bliver rådgiver

03BUSTil-BM-Business.jpg
Overskrift
Efter fem år som »borgmester« for den kommende Ny Valby-bydel vil Brian Abildgaard nu prøve kræfter som selvstændig. Arkivfoto: Michael Bothager
 

Efter knap fem år i spidsen for Grønttorvet og forvandlingen til Ny Valby-bydelen vil Brian Abildgaard være selvstændig projektrådgiver.

Firmaet er registreret, og hjemmesiden kører. Så Brian Abildgaard er klar til tilværelsen som selvstændig efter mange år som lønmodtager, senest med knap fem år som »borgmester« for den kommende Ny Valby-bydel.

04busfacade syd_LRS_2015-06.jpg

»Egentlig gjorde jeg klar til at blive selvstændig allerede for fem år siden, men så ringede de fra Grønttorvet,« fortæller Brian Abildgaard, der i januar 2011 begyndte som direktør med to tidsbegrænsede opgaver:

Han skulle genoplive planerne om at flytte engrosmarkedet med grøntsager og blomster væk fra den trange og efterhånden by-omringede jord i Valby. Og så skulle han igangsætte en byudvikling på samme grund, helst med et samlet salg for øje.

2.500 boliger på vej

I dag er den første opgave løst – og den anden er tæt på at være løst.

Grønttorvet åbner til februar i Høje-Taastrup som Copenhagen Markets, ejet af pensionskasser og ejendomsinvestoren Nordic Real Estate Partners. Gartnerne bliver ikke andelshavere, men lejer sig ind. Interessen var så stor, at også etape 2 blev sat i gang.

grønttorvet

Byudviklingen er nået langt: Den endelige lokalplan med blandt andet 2.500 boliger er netop vedtaget, og af den samlede projektsum på cirka syv milliarder kroner er fem byggerier for rundt regnet en milliard i fuld gang. Desuden har Ny Valby netop søsat et projekt med almene boliger til AAB og en Lidl-butik for 150 millioner kroner. Målet er nu at få solgt resten af projektet med byggeret for op til seks milliarder kroner.

»Vi håber stadig, at nogen rykker ind, når vi rykker ud (til februar, red.),« lyder det kryptisk fra Brian Abildgaard.

Glidende jobskifte

Han skifter glidende fra Ny Valby til Urbanos, sit nye firma, der foreløbig har kontor på familiens bopæl i »Gammel« Valby kun et par kilometer væk.

»Planen er at have fem-ti ansatte inden for et-to år. Urbanos tilbyder analyser, strategier og planer for grunde og ejendomme, og vi går for eksempel efter kommuner og virksomheder med jord, de ikke har udviklet og ikke bruger. Det gælder en del omegnskommuner langs den kommende letbane ved Ring 3, og det gælder nogle af de gamle, nedlagte hospitaler,« siger Brian Abildgaard.

Det lille firma skal ikke selv være projektudvikler og kan derfor, i Abildgaards optik, tilbyde sin rådgivning billigere end andre i branchen.

Murer og ingeniør

Urbanos kan trække på arkitekter og andre samarbejdspartnere – og på Brian Abild-gaards erfaring.

Grøntorvet4

Han er både udlært murer og senere uddanet teknikumingeniør på fødeøen Fyn, og siden 1999 har han haft ledende job inden for byggeri og projektudvikling, blandt andet hos NCC og senest altså i Ny Valby.

Skulle den nyudsprungne selvstændige savne håndværket, så lader det sig nok løse i familiens hundrede år gamle villa, der snart kombinerer bopæl og forretningsadresse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen