Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ny lejere strømmer til historisk postbygning i hjertet af København

30buspostgårdeninde1.jpg

To IT-firmaer lejer sig ind i over halvdelen af Købmagergade-postbygningen, som PFA Pension overtog sidste år.

Kort før jul kunne Berlingske Business fortælle, at PFA Pension med en check på 400 millioner kroner havde købt det historiske postkompleks på Købmagergade i hjertet af København – og nu er der næsten udsolgt i kontordelen af den godt 16.000 kvadrat­meter store ejendom.

Rejsesiden Momondo og Unity Technologies, der udvikler spilplatforme, lejer tilsammen 9.200 kvadratmeter med indflytning næste sommer af 400-500 medarbejdere.

Se billederne: Sådan vil PFA forvandle postbygningen på købmagergade:

Postbygningen 1

»Vi havde ellers regnet med, at butiks­lokalerne var trækplastret. De var vores business case, og så fandt vi nok en løsning på kontorerne hen ad vejen. Men uden at vi har haft koblet mægler på, har vi fået flere henvendelser og underskrevet de to kontrakter om kontorlokaler,« fortæller Michael Bruhn, ejendomsdirektør i PFA Pension.

Da købet blev aftalt sidste år, regnede PFA Pension med, at der ville gå en rum tid, før nye lejere kunne rykke ind. Dels skulle posten først rykke ud, dels skulle PFA og den tilknyttede projektudvikler, Revco Property Development, forhandle med rådhuset om indretningen, ikke mindst fordi dele af bygningskomplekset er fredet.

Post

Butikker i gadeplan

PostNord har fyldt de første flyttekasser og har rykket sit postkontor i den indre by til den nærliggende Egmont-bygning, mens det lille Post & Tele Museum er på vej til Østerbro.

Og forhandlingerne med rådhuset er på plads om blandt andet parkering, udnyttelsen af stueplanet og tekniske forhold som flugtveje.

PFA kan godt leje helt stueetagen ud til butikker og cafeer, men der er skrappe regler for facaderne på den ældste og fredede del af ejendommen fra 1728. Der kommer eksempelvis ikke store butiksvinduer.

»Der er mange eksklusive, udenlandske brands, som er vant til helt unikke bygninger med »diskret« indgang, og der er brands, som sagtens kan trække kunderne ind. Vi er i kontakt med flere internationale spillere, og det tager den tid, det tager. En styrke er, at vi kan tilbyde op til 2.800 kvadratmeter i gadeplan plus en del af kælderen,« siger Ulrik K. Larsen fra Revco og peger dermed på, at det er stort set umuligt andre steder på gågaderne i det indre København.

Det samme gælder kontorerne, for de bliver indrettet med moderne storrumslokaler, som er svære at opdrive i centrum af København.

Pensionskasser investerer i bosættelser på Vestbredden

»Det kan efterhånden være svært at finde tidssvarende ledige kontorlejemål på over 2.000 kvadratmeter (...) Det er endda begyndt at blive vanskeligt at finde lejemål på 500-1.000 kvadratmeter,« skrev mæglerfirmaet Sadolin & Albæk eksempelvis i sit septembernyhedsbrev.

Blandt IT-firmaer, typisk med mange unge ansatte, er det hipt at bo tæt på centrum. Trustpilot med kundekarakterbøger bor på Pilestræde, Zendesk på den lille Snare­gade og Falcon Social på H.C. Andersens Boulevard.

Unity rykker ind på 4.400 kvadratmeter i den nyeste del af komplekset, fra 1964, mens Momondo overtager 4.800 kvadratmeter i de to palæer fra 1728 og de tidlige 1900-tal ud mod Købmagergade.

PFA Pension har netop indledt en større renovering og ombygning.

»Basisbudgettet ligger omkring 150 millioner kroner, men det afhænger af, hvilke krav og ønsker de resterende lejere har,« siger Michael Bruhn.

Planen er, at en eller flere butikslejere kan rykke ind i slutningen af 2016. Ud over den cirka 2.800 kvadratmeter store stueetage med blandt andet det gamle postkontor med søjler og over fire meter til loftet er det også muligt at inddrage omkring halvdelen af den godt 3.000 kvadratmeter store kælder.

Cafe Norden

Dyre butikslokaler

De lokale priser for eksklusive lejemål er kommet godt deropad, viste en kortlægning i Berlingske Business Magasin i sidste uge.

Det franske luksusbrand Louis Vuitton betaler på hjørnet af Amagertorv og Købmagergade en kvadratmeterpris på 23.000 kroner om året i stueplan og 9.000 kroner på førstesalen, hvilket ifølge en skønsrapport fra maj 2014 skulle være det dyreste lejemål i hovedstaden. På Østergade, lidt længere mod nord på det københavnske gågadenet, betaler luksusmærker som Armani, B&O, Burburry, Gucci, Hermès, Tommy Hilfiger og Max Mara 13.000-20.000 per kvadratmeter.

Tallene kom frem i en nylig huslejesag mellem Café Norden og udlejeren, Nine United Properties Denmark. Her var Nicholas Thurø fra mæglerhuset RED indkaldt som skønsmand i Østre Landsret og udtalte om priserne for de mest attraktive lejemål:

»Danske retailere piber over niveauet. De kan ikke konkurrere med high end brands

TV: Totalforvandling til klassisk københavnerbygning

 

GJ

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen