Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Ny direktør for arkitektfirma med fart på skal udvide markedet

17BUEBAGSIDEN-082142.jpg
Rasmus Klausen. Foto: H+ARKITEKTER

Stifteren af H+ARKITEKTER er trådt et skridt tilbage og har overladt den daglige ledelse til en ny generation med Rasmus Klausen i spidsen. Han skal dels befæste flere års fremgang – dels forsøge at udvide kundekredsen.

De senere år har været gode for H+ARKITEKTER. Med et fokus på især statslige kunder, og især i hovedstadsområdet, har selskabet måske ikke ligget lige midt i højkonjunkturen, men dog tæt på, og medarbejderstaben er på få år fordoblet til 45 i dag.

Men det kan blive til endnu mere, og lige nu er der en oplagt lejlighed til, at skal afsøge terrænet for nye steder at hente omsætning: Stifteren, Ib Hou, er fratrådt stillingen som adm. direktør, og i den forbindelse er der foretaget en række ændringer i ledelsen – herunder at Rasmus Klausen, der har været partner i selskabet siden 2008, tager over som adm. direktør.

»Vi er lidt i en brydningstid, for vi har haft en kraftig vækst, især de seneste par år. Det vil vi selvfølgelig forsøge at fastholde, men vi vil også gerne videreudvikle det. Som jeg ser det, er vi rykket op i en ny markedsposition, og jeg tror, der for os er et vindue på nogle år, hvor vi kan satse på nogle områder, som ligger lidt uden for vores comfort zone,« siger Rasmus Klausen.

gefion

Måske nordisk satsning

Han understreger, at det ikke er sådan, at H+ARKITEKTER præcist har defineret, hvilke markeder man vil angribe. Det kan ende med at blive en nordisk satsning, men det kan også være, at man bare udvider sine geografiske virkeområder til en større omkreds fra hovedstaden.

Bliver det den nordiske model, kan man komme til at ramme midt ned i en trend. Blot i de to seneste uger har to prominente danske arkitektvirksomheder meddelt, at de er blevet opkøbt af svenske selskaber.

Det gælder Årstiderne Arkitekter, der er blevet købt af Sweco, og Gottlieb Paludan Architects, der er blevet købt af ÅF. I begge tilfælde er der tale om, at de danske arkitektvirksomheder kommer ind i koncerner, der beskæftiger sig med rådgivningsopgaver i en bredere forstand.

»Markedet er ved at blive mere nordisk end blot dansk. Det er virkelig interessant at opleve den tendens, der er for øjeblikket med de store rådgivningshuse. Det kommer vi til at se mere til. For vores vedkommende er vi endnu uafklarede på, om vi skal gentænke vores markedsposition. Men under alle omstændigheder skal vi forholde os til det, og det kan være, at vi skal købe op eller gå ind i en fusion,« siger Rasmus Klausen.

10BUEOPSLAG-083518.jpg

Hverdagens arkitektur

I en anden dimension har H+ARKITEKTER dog ingen planer om at bevæge sig ud af sin comfort zone: Selskabet gør en dyd ud af at beskæftige sig med det, man kalder hverdagsarkitektur. Det er ikke her, man bygger monumenter, men man vil gerne løfte kvaliteten af den arkitektur, som den almindelige dansker bor og arbejder i, en enkelt tak eller to.

»Det klinger måske ikke så sexet. Men når man stikker spaden lidt dybere, er der faktisk rigtigt meget at tage fat på, som måske ikke får så meget plads i medierne. Vi vil gerne forsøge at give et løft i kvaliteten af de bygninger, vi opholder os i det meste af tiden, og vi rynker ikke på næsen ad mindre opgaver eller det, som andre finder uspændende,« siger Rasmus Klausen.

Et åbent spørgsmål er også, om markedet vil blive ved med at give H+ARKITEKTER plads til ekspansion. Byggebranchen har historisk været kendetegnet ved nogle ret voldsomme konjunkturelle bevægelser op og ned. Og lige nu er der så meget aktivitet, at det i hvert fald ikke kan blive meget bedre.

04BUSPix-6-Gront-133647.jpg

Rasmus Klausen er dog fortrøstningsfuld.

»Før eller siden vil der komme et dyk. Men vi ser ikke lige nu tegn på, at markedet er ved at vende. Vi bevæger os også i den del af markedet, der er mindre konjunkturfølsomt. De arkitektvirksomheder, der virkelig har oplevet stor vækst, er jo i høj grad dem, som arbejder med projektsalg inden for boliger. De kan dårligt følge med efterspørgslen. Men vi har i højere grad koncentreret os om offentlige udbud,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen