Berlingske Business
10:51Udenlandske investorer stævner OW Bunkers børsbanker

Nu vil iværksætterstjerner tjene penge på liebhaveri

Billede
Johan Bülow (tv.) og Adam Schnack i det nye digitale ejendomsfirma. (Foto: Niels Ahlmann Olesen)

Johan Bülow og Morten Strunge har udlevet enhver iværksætters drøm og tjent millioner på lakrids, mobiltelefoni og e-bøger. Nu går de to ind i et nyt ejendomsmæglerfirma, som vil gøre handlen med lieb­haverboliger personlig og digital.

Den ene har tjent en formue på at sælge lakrids, den anden har senest opbygget og solgt en platform for e-bøger. Nu går Johan Bülow og Morten Strunge ind på ejendomsmæglermarkedet, hvor de sammen med ejendomsmægleren Adam Schnack har investeret »flere millioner« i et nyt ejendomsmæglerfirma med navnet Adam Schnack A/S, som skal sælge private boliger i den allerdyreste ende af prisskalaen.

Præcis hvor meget de to succesfulde iværksættere har investeret, vil ingen af parterne ud med, men der er ifølge Adam Schnack­ penge nok til, at han kan gå i luften med sin virksomhed og sine idéer på et relativt sikkert grundlag.

»Det er ikke et tocifret millionbeløb, men der er lagt et betydeligt beløb for at sikre et solidt fundament langt ind i fremtiden,« siger Adam Schnack, som selv sidder på 70 procent af ejerskabet i den nystiftede virksomhed, mens de to investorer tilsammen ejer 30 procent.

Johan Bülow

Johan Bülow og Morten Strunge lå øverst på Adam Schnacks liste over erhvervsfolk, han ønskede ombord i sit nye projekt. I første omgang havde ejendomsmægleren kun forestillet sig at have de prominente erhvervsfolk med i et advisory board. Men for hverken Bülow eller Strunge var det interessant nok at være rådgivere.

»Det er ikke så sjovt at sidde i et advisory board. Ingen af os ville gå ind i en virksomhed, hvis vi ikke troede på den. Og så er det sjovere at have hånden på kogepladen og få noget ud af det, når det forhåbentligt går godt,« siger Morten Strunge.

Han er manden bag både bogstreamingstjenesten Mofibo og mobilselskabet Onfone. Begge er blevet solgt for trecifrede millionbeløb og har efterladt den 30-årige iværksætter med penge til investeringer.

Ejendomsmæglerbranchen er bagud

Med Morten Strunges digitale blik er der nok at tage fat på i ejendomsmæglerbranchen, som han mener »har sovet i timen« i forhold til at udnytte digitale muligheder. Blandt andet mener Strunge, at der med de velkendte avisannoncer og busreklamer bliver »skudt for meget med kanoner« i kommunikationen med kunderne.

»Uden at ville træde nogen over tæerne er branchen vel fire-fem år bagud,« konstaterer Morten Strunge, der ser muligheder i branchen. Samme motivationsfaktor har drevet Johan Bülow ind i projektet.

»Jeg kan godt lide lidt halvkedelige brancher, hvor jeg mener, der kan tilføres noget kvalitet,« siger Johan Bülo.

Han solgte for nylig solgte sit lakridsimperium Lakrids by Johan Bülow til den svenske kapitalfond Valedo Partners, der også har investeret i Joe & The Juice.

»Ejendomsmæglere generelt burde kunne gøre det bedre og gøre det lækrere. Det tiltaler mig rigtig meget, at man i en branche som har et lidt slidt omdømme, kan gøre det ordentligt,« siger Johan Bülow.

Johan Bülow og Morten Strunge har stadig nøglepositioner i de virksomheder, de har solgt. Derfor skal Adam Schnack hovedsageligt selv drive det nye ejendomsmæglerfirma. Det gør han fra indre København, hvor han har indrettet kontorlokaler, der med lilla maling på karme og paneler langtfra ligner et traditionelt ejendomsmæglerkontor. Her er plads til store armbevægelser.

Folkemødet2016

»Det er et forsøg på at løfte branchen til et nyt niveau. Det er et opgør med branchen som helhed,« siger Adam Schnac.

Han vil forsøge at skille sig ud fra resten af branchen ved dels udelukkende at kommunikere digitalt, dels at tilbyde huskøbere og sælgere en mere personlig behandling.

Ifølge Adam Schnack har ejendomsmæglerbranchen de seneste år fokuseret mere på en hurtig aftale end på en personlig og ærlig relation til kunderne.

»Liebhaveri handler ikke om, hvad boligen koster. Det handler om at få et hjem til at give mening for køberen, så de kan se sig selv flytte ind. At købe eller sælge en bolig er en af livets store beslutninger. Det er vigtigt, at det bliver en god oplevelse,« siger Adam Schnack.

I første omgang vil det nye ejendomsmæglerfirma handle boliger i København og på Frederiksberg, og Adam Schnack forventer at få overskud i 2017.

pix-Morten Strunge

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen