Berlingske Business
07:47Det skal investorerne holde øje med

Nu skal kontorer igen have sjæl

05BUEFOTO-113604.jpg
Det store atrium i Borgmestergården, som DEAS har indrettet, giver de tre lejeres medarbejdere mulighed for at afholde såvel små møder som uformelle samtaler på tomandshånd. Foto: DEAS.

Efter nogle år, hvor økonomi og effektivitet var i højsædet, skal kontorer igen være hyggelige og understøtte virksomhedernes brands.

I kølvandet på finanskrisen var effektivitet det altoverskyggende hensyn, når virksomheder skulle finde kontorlokaler. I København var for eksempel Ørestad i højeste kurs, mens mange kontorer i gamle ejendomme i city kom til at stå tomme, hvis de da ikke blev ombygget til boliger.

Men nu er tendensen skiftet, oplyser adm. direktør Per W. Hallgren fra en af byens største udlejere, Jeudan.

»Der skal være stemning og sjæl i kontorerne. Tidligere lavede vi kontorer med hvide vægge og en nærmest klinisk indretning. Nu oplever vi mere en tendens til, at der gerne må være farver på væggene, og der må også gerne være design, som forener noget nyt og noget gammelt. Der skal knyttes en historie til lokalerne, og den historie skal afspejles i indretningen,« siger han.

05BUEFOTO-113903.jpg

Form og funktion

Tendensen bliver bekræftet af dem, som virksomhederne hyrer til at indrette deres kontorer.

»Virksomheder, som er bevidste om, at rum kommunikerer, vil gerne have en indretning, der afspejler og understøtter deres identitet. Deri ligger også, at der er noget sjæl og historie med,« siger Inger Pucill, der er indehaver af virksomheden Rum & Relationer.

»Det handler om at få form, funktion og firmaidentitet til at spille optimalt sammen. De fysiske rammer skal fortælle historien om, hvem virksomheden er, og hvilke værdier den har – det kan du godt kalde virksomhedens sjæl. Herudover skal de fysiske rammer udgøre en effektiv ramme for det arbejde, der skal udføres,« siger Inger Pucill.

probana

Som eksempel nævner hun, at hun har arbejdet med indretning hos Bosch, der har et stærkt varemærke inden for blandt andet værktøj.

»Her skulle indretningen være funktionel og afspejle høj kvalitet. Materialerne skulle være gedigne og ærlige. Rummets signal skulle stemme overens med virksomhedens brand,« fortæller Inger Pucill.

»I en typisk udviklingsproces definerer man værdierne, og så laver man indretningen, så den reflekterer disse værdier. Der er en klar tendens i ønsket om mere stoflighed i virksomhedernes indretninger. Men der er naturligvis også virksomheder, hvor hvide vægge og glas er det, der danner bedste ramme om virksomhedens fortælling,« uddyber hun.

05BUEFOTO-113627.jpg

Individuelle indretninger

Mie Møller er arkitekt i ejendomsforvaltningsselskabet DEAS. Her sidder hun i et team, der blandt andet rådgiver om og udfører erhvervsindretninger på vegne af kunder og lejere.

»Det er rigtigt, at der skal være mere sjæl i kontorerne. Vi oplever også, at virksomhederne gerne vil skabe mere individuelle indretninger, der brander dem. Vi arbejder med, at indretningen skal støtte op om virksomhedernes kultur og udtrykke deres identitet,« siger Mie Møller.

»Vi ser også en tendens i forhold til flerbrugerhuse, hvor de enkelte virksomheder kan være fælles om driften, have indflydelse på de fælles faciliteter og opnå stordriftsfordele. Her er det interessant at skabe fællesarealer, der bliver til knudepunkter og binder de forskellige virksomheder sammen på tværs af ejendommen. På fællesarealerne arbejder vi ofte med ’rum i rum’-løsninger, hvor varierende zoner er i fokus,« siger Mie Møller.

Et eksempel på det sidste er den Sampension-ejede Borgmestergården på Borgmester Christiansensgade i København, som DEAS sidste år konverterede til en flerbrugerejendom for BMW, benzinselskabet Cirkel K og lederorganisationen Netværk Danmark. Fællesarealerne skal på en gang afspejle husets identitet, imødekomme de enkelte virksomheders behov og understøtte deres profiler.

Ny ejendomsvurdering udskydes yderligere

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen