Berlingske Business

Nordicom nedjusterer efter forhøjelse af bidragssatser

nordicom
Bidragsforhøjelser på realkreditgæld bliver en dyr fornøjelse for ejendomsselskabet Nordicom, der på den baggrund må se sig nødsaget til at nedjustere forventningerne til indtjeningen i 2016.

Bidragsforhøjelser på realkreditgæld bliver en dyr fornøjelse for ejendomsselskabet Nordicom, der på den baggrund må se sig nødsaget til at nedjustere forventningerne til indtjeningen i 2016.

Tre realkreditinstitutter har på lån for cirka 1214 mio. kr., svarende til 53,4 pct. af Nordicoms finansielle gæld, varslet en forhøjelse af bidragssatser til 4,5 pct.

Og som følge af den højere pris på finansieringen venter Nordicom nu blot et EBVAT-resultat (resultat eksklusive værdireguleringer og skat, red.) for hele året på 15-25 mio. kr. Den tidligere forventning var et resultat i niveauet 20-30 mio. kr.

Nordicom

- Bidragsforhøjelserne påvirker ikke Nordicoms overordnede finansielle situation, men understreger derimod behovet for en gennemførelse af en restrukturering af Nordicom, skriver selskabet i sit halvårsregnskab.

I første halvår har Nordicom realiseret et EBVAT på 11,2 mio. kr., hvilket er en forbedring på 2,8 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år.

Derimod er resultatet før skat faldet fra 19,7 mio. kr. til 2,8 mio. kr., hvilket primært skyldes et fald i værdireguleringer på ejendomme. Værdireguleringer udgjorde for første halvår 2016 et minus på 0,5 mio. kr. mod positive reguleringer på 16,5 mio. kr. i samme periode sidste år.

Af regnskabet står det klart, at Nordicom fortsat er en virksomhed i krise.

- Nordicom er i en vanskelig finansiel situation, og ledelsens væsentligste fokus er fortsat at bestræbe sig på at gennemføre en finansiel restrukturering af Nordicom, herunder særligt at forfølge mulige investorspor, fremgår det af regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen