Berlingske Business

Nordhavn uden containerhavn?

havn
Inden længe er det efter alt at dømme slut med containerhavn i Nordhavn.

Der er mange gode grunde til at flytte den store containerterminal helt væk fra Nordhavn, skriver journalist Nils-Ole Heggland.

For få dage siden bragte Berlingske Business en artikel – og et Business-TV-indslag – som måske kan have været det første varsel om optrapning af byudviklingen på Nordhavn med yderligere milliardinvesteringer i nye boliger og måske kontorbyggeri på de store, inddæmmede arealer ud for Østerbro.

Havneselskabet Copenhagen Malmö Port (CMP) vil, ifølge en pressemelding udsendt sammen med Køge Havn, bruge seks måneder på at granske, om den store containerhavn frem for at rykke længere ud på Nordhavn i takt med byudviklngen dér i stedet skulle flytte sydpå. Køge udbygger nemlig sin havn for en milliard kr. og er ved at blive et meget centralt knudepunkt for transport og logistik i Østdanmark.

havn

Senere understregede By & Havn, som ejer halvdelen af CMP og samtidig står ud udviklingen af bl.a. Nordhavn, at der blot var tale om at undersøge alternativer.

Trods præciseringen er det vanskeligt at gennemskue, hvor langt By & Havn og CMP måtte være i sonderinger, analyser og forhandlinger om en mulig flytning af containerterminalen.

Mandsopdækket af politikere

Vi ved, at By & Havn – 95 procent ejet af Københavns Kommune og mandsopdækket af lokale politikere – er en organisation, hvor en flytning af formentlig omkring 100 job kan være en anderledes kompliceret beslutning end i en privat virksomhed. Især hvis rationalet bag flytningen er baseret på store justeringer af eksisterende politisk fastlagte planer om byudviklng.

Vi ved også, at Køge blev nævnt allerede i 2009 i den store masterplan for Nordhavn. Dengang blev en række alternative placeringer beskrevet, også længere væk end Køge, men beslutningen blev altså at flytte containerne lidt mod nord, når Nordhavn var vokset ud i havet med byggejord og jord fra metroudgravningerne, og når byudviklngen sydfra pustede den nuværende containerhavn i nakken.

Planerne for Nordhavn blev fastlagt til 18.000 boliger med 40.000 indbyggere (og dertil butikker, skoler og institutioner) samt 40.000 arbejdspladser.

Under finanskrisen kunne det virke som en fjern vision, og så skulle Ørestad jo også lige fyldes.

1 - Århusgade

Seks grunde efter seks år

Seks år efter har meget imidlertid ændret sig. Så meget, at det kan være adskillige gode grunde til at flytte aktiviteten helt væk, så de store container-udlagte arealer kan forvandles til endnu flere boliger.

Arealet er ifølge nyhedsbrevet byensejendom.dk omkring en halv million kvadratmeter, så et løst og forsigtigt overslag – med en byggeprocent på (ret lave) 100 og to tredjedele af pladsen udlagt til boliger – viser et potentiale på godt 3.000 lejligheder på godt 100 kvm.

For det første har hovedstaden rystet finanskrisen af sig. Forleden viste nye tal, at privatforbruget ligger højere end før krisen – modsat situationen i de øvrige fire regioner.

For det andet oplever København en årlig stigning i sit folketal på 10.000 indbyggere, hvoraf en stor del skyldes tilflytning. Udviklingen ser ud til at fortsætte, så langt øjet og prognoserne rækker.

For det tredje er jordsalget hidtil gået nærmest forrygende i Nordhavn. Allerede for små to år siden, i november 2013, kunne Berlingske Business skrive, at der var ved at være udsolgt i det sydlige Århusgadekvarter, hvor de første beboere flyttede ind i april i år.

pix-bolig2

For det fjerde har Dansk Byggeri rejst kritik af rådhusets 12-årige plan om 45.000 ekstra boliger frem til 2027. Det er slet ikke nok, fordi gamle boliger bliver nedlagt, og fordi udviklingen med flere singler øger bolig-behovet ud over, hvad det stigende indbyggertal tilsiger. (Og så er planen kommet sløjt fra start, så der minimum skal indhentes lidt de kommende år.)

For det femte har rådhusflertallet med Socialdemokraterne og venstrefløjen fået et politisk redskab, der måske gør dem ekstra byggeivrige. Overborgmester Frank Jensen (S) lobbyede for – og fik vedtaget – en lovændring, så kommuner nu kan kræve, at 25 procent af boligerne i et område skal være almene. For blot et par uger siden blev reglen udfoldet, da Carlsbergbyen pludselig fordoblede andelen af almene boliger til 21 procent.

Endelig for det sjette spiller metroen ind. Formentlig i 2019 åbner to stationer på Nordhavn som en lille afgrening fra den kommende metrocityring. Langsigtet kan grenen udbygges med en hel sløjfe med flere stationer, når byudviklingen rykker nordpå – ud til områder, som i dag er ubebyggede. Og driftsøkonomien vil se meget mere interessant ud, hvis enorme arealer tiltænkt containere og ret få arbejdspladser i stedet får måske 3.000 boliger med måske 7.000 indbyggere.

TV: Hvad er København uden en containerhavn?

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen