Berlingske Business

Når det regner, kommer parkeringskælderen op af jorden

1
Tegnestuen Tredje Natur foreslår at kombinere underjordiske vandreservoirs og parkeringshuse, således at det sidste løftes op fra undergrunden, når der er brug for plads til vandet. Foto:

Tegnestuen Tredje Natur foreslår at kombinere underjordiske vandreservoirs og parkeringshuse, således at det sidste løftes op fra undergrunden, når der er brug for plads til vandet.

I storbyerne er der brug for underjordiske reservoirer, der kan opsamle vandet fra de stadigt flere voldsomme regnskyl, som klimaændringer nogle steder – blandt andet i Danmark – giver anledning til. Men undergrunden er også efterspurgt til parkeringskældre.

Så hvordan løser man denne dobbelte udfordring? Tegnestuen Tredje Natur har tilføjet et tredje urbant ønske, nemlig om åbne pladser, og udviklet et regulært kinderæg, der løser alle tre ting på én gang:

Oversv

Løsningen består i et cirkulært parkeringshus, der som udgangspunkt befinder sig under jorden, men som under kraftige regnskyl vil blive løfte op som en korkprop. Det vil sige, at byens borgere, der ser det hele ovenfra, vil betragte et parkeringstårn, der vokser op fra undergrunden.

På den måde anskueliggør man også, hvor stærke naturkræfter, der i spil.

»Parkeringsanlæggets spiralformede rampe gør det muligt at køre, cykle og gå til og fra anlægget i stueplan, uanset vandstanden i vandreservoiret. Når kloaksystemet efterfølgende igen har kapacitet til at håndtere regnvandet, ledes vandet stille og roligt ud, hvorefter parkeringsdelen sænkes. Løsningen maksimerer på den måde brugsværdien, og den samlede anlægs- og driftsøkonomi minimeres,« oplyser Tredje Natur i en pressemeddelelse.

FILES-KENYA-SOMALIA-REFUGEE-CHOLERA

Hvordan man håndterer sikkerheden, melder historien ikke noget om. Men man må gå ud fra, at nogen har tænkt over, hvordan man undgår, at bilister, cyklister eller fodgængere får fødderne i klemme, når parkeringskælderen/-tårnet stiger eller falder.

Konceptet er udviklet i forbindelse med et samarbejde om klimaløsninger, som bystyrerne i København og New York indgik i 2015. Men meningen er, at konceptet også skal kunne anvendes i andre storbyer.

Og nej, det er ikke 1. april i dag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen