Berlingske Business

MT Højgaard-tochef: Digital satsning har givet flere kontrakter

mt højgaard
Torben Biilmann, adm. direktør for entreprenørkoncernen MT Højgaard Foto:

Bygge- og anlægsvirksomheden MT Højgaard vandt flere kontrakter i andet kvartal, og det skyldes især selskabets investeringer på den digitale platform, ifølge Torben Biilmann, der er koncerndirektør.

- Vores glædelige nyhed er vores ordrebeholdning, der er steget med 2 mia. sammenlignet med samme tidspunkt sidste år, udtaler koncerndirektøren til Ritzau Finans, efter at selskabet fremlagde regnskab fredag.

Selv om MT Højgaards omsætning blev negativt ramt på grund af flere udskudte projekter, så har koncernen udvidet sin ordrebeholdning til 8,7 mia. i andet kvartal, hvilket er 2 mia. kr. mere end andet kvartal sidste år.

Det er især virksomhedens investeringer i såkaldt VDC-software, der har været med til at vinde kontrakter.

Med VDC, virtual design and construction, er det muligt at simulere byggeprojektet digitalt.

- Vi er blevet bedre til at være præcise med at optimere på projekterne og vælge de rigtige løsninger, og vi kan med de softwareprocesser, vi har nu, simulere projekterne rigtig mange gange, inden vi egentlig vælger de rigtige løsninger. Så inden vi går ud og bygger noget, så har vi bygget de bedste løsninger ind i designet og taget fejlene ud af dem, forklarer Torben Biilmann og tilføjer:

- Traditionelt set har der været lidt for fejlbehæftede design på projekterne, og det er et branchefænomen.

Og med en hård konkurrence på markedet, mener koncerndirektøren, at det er vigtigt at kunne håndtere projekterne ordentligt.

- Konkurrencen er pænt hård, så man skal være fremme i skoene og sørge for at kunne håndtere projekterne rigtigt. Både at få dem designet og prissat, men også at kunne realisere dem og arbejde effektivt med dem, når man står derude og skal lave dem, siger Torben Billmann.

Koncerndirektøren forventer, at selskabets udvidede ordrebeholdning rækker langt ud i fremtiden.

- Den rækker en pæn bid derudaf. Den omsætning, der ligger i de 8,7 mio. kr., er både i for i år, for 2017 og 2018, og vi har også nogle, der strækker sig ind i 2019, forklarer han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen