Berlingske Business

Momsbombe under ejendomshandler

Mange danske virksomheder pådrager sig ganske uvidende store momsforpligtelser, når de frasælger ejendomme og bygninger. Forpligtelserne udgør en tikkende økonomisk bombe, der kan smadre grundlaget for den enkelt ejendomshandel og samtidig få væsentlig indflydelse på virksomhedens generelle økonomiske situation.

Problemet udspringer af et sæt indviklede regler om moms på bygninger, hvorfra der drives almindelig momspligtig virksomhed. Hverken blandt virksomheder, ejendomsmæglere eller advokater er der tilstrækkelig stor opmærksomhed på disse regler, hvorfor mange handler med erhvervsejendomme ender med uforudsete økonomiske lussinger til sælgeren af ejendommen.

Da momsforpligtelserne udregnes på baggrund af prisen for bygningens opførelse, eventuelle om- og tilbygninger eller renoveringsarbejder, udgør de ofte betragtelige beløb. Hvert år anslås virksomheder, der sælger fast ejendom, således at pådrage sig momsforpligtelser svarende til 10-15 pct. af ejendommens salgssum, så samlet set drejer det sig om mange millioner kroner.

- Salg af erhvervsejendomme er ofte forbundet med store momsproblemer, og mange sælgere får alvorlige økonomiske forskrækkelser. Jeg vurderer, at der er problemer i mindst hver fjerde handel, siger Søren Engers, leder af revisionsfirmaets BDO Scanrevisions momsafdeling.

Moms skal tilbage

Momsmareridtene opstår på grund af den såkaldte momsreguleringsforpligtelse. Reglerne siger, at man kun kan få momsfradrag på en ejendom, hvis den anvendes til momspligtige formål i mindst 10 år efter, at fradraget er taget. For fradrag i forbindelse med renoverings- og vedligeholdelsesopgaver gælder kravet dog kun i fem år.

Får man eksempelvis et momsfradrag på grund af et ombygningsarbejde på sin fabrikshal, skal det tilbagebetales, hvis fabrikshallen indenfor 10 år bruges til andet end momspligtige formål. Virksomheden er altså forpligtet til eventuelt at regulere sin moms, hvis der sker ændringer i ejendommens anvendelse. Forpligtelsen nedtrappes dog ligeligt med en andel hvert år.

Momsteknisk sidestilles et salg af en virksomheds ejendom som overgang til momsfrie formål, hvorfor den sælgende virksomhed som udgangspunkt vil skulle tilbagebetale dele af den moms, den har haft fradrag for, når en ejendom sælges.

Stort chok

Tilbagebetalingen kan imidlertid undgås, hvis køberen af ejendommen kan og vil overtage momsreguleringsforpligtelsen, hvilket blandt andet forudsætter, at køberen også vil bruge ejendommen til momspligtige formål.

I praksis er der dog ofte slet ikke fokus på momsreguleringsforpligtelsen ved en ejendomshandel, hvorfor det sjældent vurderes, hvor stor den er, eller fastlægges om køber overhovedet kan overtage den. Tilsvarende glemmer sælger ofte at indføre overdragelsen i handelsaftalen, hvis han da overhovedet kender til forpligtelsens eksistens, og så sidder han selv tilbage med den efter handlen.

Resultatet er, at sælger bliver mødt med et uventet krav om kontant tilbagebetaling til ToldSkat af ofte ret store beløb, som nævnt typisk 10-15 pct. af ejendommens salgssum.

- Kravet om tilbagebetaling er et stort chok for mange virksomheder, og det ændrer ofte fuldstændig på de vurderinger, som man lagde til grund for salget af ejendommen. Problemet opstår i mange forskellige slags ejendomshandler og kan have endog meget store konsekvenser for sælger, konstaterer momskonsulent Erik Worup fra revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte.

Høj prioritet

Hos Told- og Skattestyrelsen er man godt klar, over de snørklede regler om momsreguleringsforpligtelsen giver anledning til problemer. Virksomhedernes vanskeligheder med at forstå og følge reglerne medfører også bøvl hos styrelsen, der ikke får alle de momskroner tilbage i forbindelse med erhvervsejendomshandler, som de skal.

Den sælgende virksomhed er ofte slet ikke klar over, at den skal tilbageføre moms og derfor gør den det ikke. Momsbomben ligger således tit og tikker, lige indtil skattevæsnet kommer på kontrolbesøg og kræver momsen tilbage.

- Vi er godt klar over, at der er problemer på dette område, og derfor har det også en høj prioritet, når vi planlægger vores kontrolarbejde. Virksomhederne er ikke tilstrækkeligt opmærksomme på forpligtelserne, så vi øger fokus og kigger jævnligt på emnet. Det er et væsentligt problem, for det kan dreje sig om ganske mange penge i sådanne ejendomshandler, siger specialkonsulent Palle Dahl, Told- og Skattestyrelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen