Berlingske Business

Mægler er blevet købers mand

En udbredt klagesang blandt erhvervsmæglerne handler om vanskelighederne ved at finde de gode investeringsejendomme. En mindre københavnsk

mægler har specialiseret sig i at være købernes repræsentant i jagten på den rette ejendom.



Jan

Kristensen fra virksomheden af samme navn åbnede sit kontor i 2002 fra grunden af. I dag er der endnu en mægler ansat

og man er netop nu i færd med at rekruttere en tredie.



Det er gået ganske godt i denne niche, der går ud på

at opspore de rette ejendomme for køberen, før den nogensinde er blevet sat til salg.



- Det handler om at komme

i dialog før udbuddet, og få sat parterne sammen - diskret og effektivt, siger Jan Kristensen.



Med diskret mener

han, at mange køberes identitet holdes skjult for sælger i lang tid - ofte frem til underskriftsdagen. Det kan svække

en købers forhandlingsstyrke, hvis sælger ved, at de selv kommer og banker på døren. Størrelsen af

køberens virksomhed kan også signalere høj pris, så det bliver undgået med den diskrete adfærd.



Andre

mæglere laver samme type af opgaver - bl.a. Sadolin & Albæk - men det hører til sjældenhederne at de

gør det på samme kompromisløse måde som Jan Kristensen. Han henter omkring halvdelen af omsætningen

på disse opgaver, der er både tids- og ressourcekrævende.

Konsulentopgaver

Ejendomsselskaberne bruger

ofte Jan Kristensen som konsulent på opgaver de i princippet selv kunne løse, men de vælger hans ekspertise som undersøger,

fordi netværket er helt afgørende for et heldigt søgeresultat. De efterspørger med andre ord hans særlige

ekspertise.



Det sker via målrettede henvendelser til ejere af ejendomme. I visse situationer gennemgår kontoret en

hel gade for relevante ejendomme, og Jan Kristensen har f.eks. kortlagt samtlige ejerforhold vedrørende ejendomme i Københavns

indre by.



Selv om han altid søger ejendomme, der ikke er kommet i spil, så handles der ikke til priser under markedsniveau,

fordi markedet ikke bliver prøvet.



- Hvis nogen købte for billigt, så ville jeg og køber hurtigt blive black-listet,

og ville ikke kunne komme igen en anden gang. Ofte klares det med en uvildig vurderingsforetning, siger Jan Kristensen.



Han har

kunder lige fra private investorer, K/S-udbydere med interesse for industri, detail og kontor til ejendomsselskaber og store pensionskasser, og

han opsporer både enkeltejendomme og porteføljer.



Der er fornuftigt gang i salget af investeringsejendomme, men

Jan Kristensen bekræfter tendensen, at der er væsentligt større efterspørgsel end udbud. Han sælger

alt, hvad der kommer på hylderne.



I forretningens første fulde regnskabsår har der været en omsætning

på 2,8 mio. kr. og et resultat før skat på ca. 400.000 kr.



Den 39-årige ejendomsmægler kommer

fra en stilling som afdelingsleder i Colliers Hans Vestergaard i København.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen