Berlingske Business

Mål dig med de bedste - og bliv endnu bedre

Gennem flere år har der fra mange sider været peget på manglende produktivitets- og effektivitetsforbedringer indenfor

bygge- og anlægsbranchen. Samtidig har det ikke altid stået klart for den enkelte virksomhed, hvad den konkret skulle

gøre for at forbedre sig.


Byggeriets Arbejdsgivere, BYG, har netop startet et projekt, der har fokus på serviceydelser,

som fremmer og styrker udviklingspotentialet hos mindre og mellemstore håndværksvirksomheder.


Michael H. Nielsen,

der er afdelingschef i BYG, regner med at medlemsvirksomhederne allerede fra begyndelsen af 2003 kan tilbydes en individuelt målrettet

bistand til at sætte og fastholde en valgt kurs for firmaet.


- Også det nye Byggeriets Evaluerings Center har benchmarking

som et højt prioriteret område, men fokuserer i højere grad på byggeprocesserne og forholdene på byggepladserne

end på de interne forbedringsmuligheder på virksomhederne, forklarer Michael H. Nielsen.



Lære af andre

BYG

udvikler serviceproduktet i samarbejde med TIC Danmark og modellen bygger på ideerne i benchmarking, hvor den enkelte virksomhed

sammenlignes med tilsvarende virksomheder på udvalgte nøgleområder.


Grundtanken er, at det er muligt at forbedre

sig ved at lære af andre.


Nøgleområderne omfatter ifølge Michael H. Nielsen både arbejds- og produktionsmetoder

i selve byggeprocessen - men også økonomistyringen samt ledelse og administration generelt.


- Den såkaldte

benchmarking-metode er meget anvendt i større virksomheder - f.eks. produktionsvirksomheder. Metoden har hidtil ikke været

anvendelig i bygge- og anlægsvirksomheder, siger Michael H. Nielsen.


Der vil blive taget udgangspunkt i erfaringer fra

andre brancher med tilsvarende virksomhedsstruktur, og BYG vil udvikle modellen, så den er tilpasset håndværksvirksomheder

i bygge-og anlægsbranchen.


Det er hensigten, at der i forbindelse med gennemførelsen af analysen i virksomheden

udarbejdes en afsluttende rapport, der fremlægges for virksomheden. Med udgangspunkt i analysen af virksomheden kan der følges op

med målrettede tiltag efter virksomhedens særlige behov og ønsker.


Disse aktiviteter vil kunne gennemføres

i samarbejde med rådgivere indenfor særlige ekspertiseområder f.eks. fra BYG, TIC Danmark eller fra virksomhedens

revisor, advokat eller lignende.


Som en samlet helhed udgør den indledende benchmarking og eventuelle opfølgende

tiltag et virksomhedscheck, der periodisk vil kunne følges op efter aftale med virksomheden.



Store forventninger

-

Med de gode erfaringerne fra andre brancher har vi store forventninger til resultaterne af vores projekt i form af de servicetilbud,

der skal udvikles og tilbydes virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen, siger Michael H. Nielsen.


Selvom serviceydelsen

generelt først forventes udbudt fra 2003 vil omkring 50 BYG-virksomheder allerede i år deltage i udvikling og test af benchmarkings-systemet.

De første virksomheder skal være med til at sikre, at modellen er målrettet virksomhedsstruktur og bygge- og anlægsbranchen.


-

Det er væsentligt, at benchmarkings-systemet målrettes vores virksomheder med henblik på, at de oplever et koncept,

der kan give grundlag for en ønsket udvikling, påpeger Michael H. Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen