Berlingske Business

Lav byggeproduktivitet koster samfundet dyrt

Der kommer for lidt ud af anstrengelserne i den danske byggebranche. Byggeriets produktivitet halter efter andre branchers, hvor den øges langt hurtigere. Gennemsnitligt betragtet er produktiviteten i den samlede økonomi vokset med 2,8 pct. om året siden 1966, mens det samme tal for byggesektoren kun er 1,6 pct. Det viser en ny opgørelse fra Jyske Bank.

Udover at hæmme udviklingen i byggeriet har dets lave produktivitet også store konsekvenser for samfundet. Dels fordi bygningerne bliver meget dyre, hvilket blandt andet øger boligomkostningerne. Dels fordi byggeriet lægger beslag på en langt større arbejdsstyrke end det skulle, hvis produktiviteten havde udviklet sig som den samlede økonomis.

Ifølge Jyske Banks beregninger ville byggeriet, der i dag har omkring 160.000 ansatte, kunne nøjes med en arbejdsstyrke på 106.000 mand, hvis produktiviteten var på højde med andre branchers. På den måde er ca. 54.000 arbejdsduelige personligt låst i branchen, selvom de teoretisk set kunne bidrage med større økonomisk vækst i samfundet gennem jobs i andre erhverv.

- Produktiviteten i byggeriet er meget lav og det har en række afledte effekter. På grund af sektorens størrelse bliver disse særdeles mærkbare for samfundet som helhed, konstaterer økonom Peter Skøttegaard Øemig fra Jyske Bank.

Ringe specialisering

En af de mest centrale årsager til den lave produktivitet i byggeriet er de store udsving i efterspørgslen, der præger branchen. Aktiviteten svinger ganske enkelt betydeligt mere i byggesektoren end i resten af økonomien. Et godt billede på situationen er problemerne i vinterhalvåret, hvor vejrguderne traditionelt sender mange håndværkere midlertidigt på Arbejdsformidlingen.

De store efterspørgselsudsving medfører, at byggevirksomhederne tvinges til at være meget bredt funderet, så de kan løse opgaver på de områder, hvor de måtte komme. En tømrervirksomhed kan således typisk løse alle tømreropgaver, så den kan omstille sig til ændringer i efterspørgslen. Det betyder omvendt, at der er en ringe grad af specialisering hos byggevirksomhederne, hvilket er en forudsætning for en større produktivitet.

- Byggeriet har en række særlige kendetegn som gør, at man ikke umiddelbart kan forøge produktiviteten på samme måde som i andre brancher. Stordriftsfordele er eksempelvis svære at opnå5 i byggebranchen, fordi de fleste byggerier er helt særegne på grund af kundernes ønsker, forklarer økonom Jakob Brandt, Håndværksrådet.

Flere projekter

Den lave produktivitet er langt fra noget ukendt fænomen i byggeriet, og branchens organisationer har længe selv diskuteret problemet. Også politisk er der fokus på området på grund af byggeriets store samfundsmæssige betydning.

Det har medført, at der er blevet sat flere projekter i søen med det primære formål at få højnet produktiviteten. Et er Byggeriets Evaluerings Center, der i første omgang tilbyder at måle og vurdere de udførende byggevirksomheders resultater. Meningen er, at virksomhederne ved at lære af tidligere projekter bliver bedre og mere effektive ved fremtidige byggerier.

- Generelt er byggebranchen begyndt at tage godt fat om problemerne og få gjort noget ved dem. Jeg ser flere initiativer, der ganske givet vil være med til at hæve produktiviteten fremover, siger økonom Bo Sandberg fra BAT-kartellet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen