Berlingske Business

Kreditklemme rammer byggeriets virksomheder

Mange byggevareleverandører har strammet deres regler for kredit, og det volder byggevirksomhederne problemer.

Mindre kreditter og kortere betalingsfrist.

Det er ifølge Dansk Byggeri de nye vilkår hos mange tømmerhandler og byggematerialeleverandører, når håndværksvirksomhederne køber mursten, tømmer, armaturer og andre byggematerialer.

- Tidligere var typisk sådan, at den normale kredit ved køb af byggevarer var løbende måned + 25 dage og med et rummeligt kreditmaksimum på eksempelvis fire gange det beløb, som forhandleren kan kreditforsikre. Men nu er kreditmaksimum i mange tilfælde reduceret til det halve, og det betyder, at mange byggevirksomheder får problemer med at skaffe arbejdskapital, f.eks. til indkøb af byggematerialer, oplyser direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Byggematerialer udgør normalt mellem 35 og 45 procent af den samlede omsætning i byggeriet.

- På grund af finanskrisen er der nervøsitet for tab på debitorer hos de få finanshuse, der kreditforsikrer tømmerhandlerne, og vi oplever også, at forhandlerledet generelt fører en langt mere forsigtig kreditpolitik. Det kan have den konsekvens, at byggevirksomhederne kommer til at mangle likviditet og arbejdskapital, hvilket i værste fald kan føre til, at de ikke kan påtage sig opgaver, forklarer Michael H. Nielsen.

Dansk Byggeri foreslår en løsning i stil med de forbedrede eksportkreditter, så der sikres arbejdskapital til sunde projekter og sunde virksomheder.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen